Államvilág

Az oktatásban nem volt rendszerváltás

Vissza a jövőbe: Az orbáni neoabszolutizmus és a poroszos oktatás tökeletesítése

2017. november 21. - Békés Gáspár

A következő sorok a Gyermekeinkben a Jövő konferencián hangzottak el a gyermekjogok világnapja alkalmából, kivételesen nem 50 fölötti szakemberektől, hanem a Független Diákparlamentet képviselve a fiataloktól. A hitelesség kedvéért nem fogalmaztam át beszédem.

Üdvözlöm a konferencia résztvevőit!  

Örömmel látom, hogy a konferencia résztvevői számos szakmából és szervezetből érkeztek, és annak is, hogy a Független Diákparlament egyedüli diákszervezetként minden szekcióban képviseli a diákok véleményét is. Reményeim szerint konstruktív párbeszédek és viták visznek majd minket közelebb legalább egy részleges konszenzus eléréshez. Személyesen a Független Diákparlament kommunikációs koordinátoraként, tudományos olimpikonként és környezetvédelmi szakemberként a diákok demokratikus érvényesülését, a fiatal tudósok teljesítményének elismertetését és a jövő generációnak ökológiai biztosítását tartom legfontosabb céljaimnak.

A gyermekeinkben van a jövő, azonban nem mindegy, hogy kik és milyen jövőt is képzelnek el a nekik. A fiatalok sorsának egyik legfontosabb befolyásoló tényezője az oktatás; Az oktatásban pedig elmaradt a rendszerváltás. Ez pedig két alapvető, máig megoldatlan problémát rögzített: Egyrészt a tananyag nem tud alkalmazkodni a 21.-ik századhoz, másrészt az oktatás antidemokratikus, mely elnyomja és figyelmen kívül hagyja a diákok véleményét. Továbbra is a többszáz éves, autoriter módon szerveződő poroszos iskolában kell az interneten pár kattintással elérhető lexikális anyagot magolniuk az a diákoknak, akik gyakran a felnőtteken felüli terhelésnek vannak kitéve, ez pedig korunk kompetenciaalapú kihívásainak nem tud megfelelni.  Továbbá az oktatáspolitika alakítói még soha nem vették érdemben figyelembe a diákok véleményét. Ezek a történelmi hagyományok nem képezhetik részét a jövő Magyarországának.
A Független Diákparlament az ország legnagyobb hiteles diák-érdekképviseleteként minden évben több ezer diák szavazatával választ demokratikusan minden régióból képviselőket, akik már négy éve állítanak össze szakmailag megalapozott javaslatokat. Ezeket a javaslatokat minden évben eljuttatjuk az Emberi Erőforrások Minisztériumába, azonban legutóbbi üzenetük már csak annyiból állt:

"A Független Diákparlament Soros György bábszínháza”

Mondjuk Novák Katalin államtitkár asszony szerint meg nincs női üvegplafon, miközben a kormánynak nincs női tagja, a Parlamentben pedig 8% a nők aránya. A Független Diákparlamentben egyébként a hat legtöbb szavazatot kapott képviselőből 5 nő, a plénum több, mint 50%-a szintén.

A Diákparlament mindig is az egyenlő és demokratikus társadalom és oktatás kiépítéséért küzd, értékalapúan, a mindenkori kormányzattól és pártoktól függetlenül. Javaslatainkon keresztül fogalmaztuk meg, hogy miért is van jelenleg az oktatás a válságban. Az oktatásban a rendszerváltás elmaradása a jelenlegi oktatáspolitka kialakulásáig csak fenntartotta a status quo-t, azonban most már az oktatás megroppantása a cél, hogy minél több funkcionális analfabéta kerüljön ki az iskolarendszerből, akik kritikus gondolkodás és kompetenciák híján ki vannak szolgáltatva-avagy a polgár jó kétkezi munkaerő, passzív és manipulálható. Ehhez egy minőségbeli romlás és átszervezés volt szükséges. Ezt jól mutatta az Oktatási Minisztérium megszüntetése, a brutális forráskivonások, az egyetemi kancellárok kinevezése, a KLIK megalakítása, a CEU elleni támadás, és még sorolhatnám.
A PISA-eredmények mutatták, hogy a kitartó munkát siker koronázta.
A Diákparlament több esetben is kiállt a rombolás ellen. Képviseltük a diákokat, mikor 4 hónapjuk volt felkészülni a megváltozott kötelező szakmai érettségire. Az oktatási jogok biztosa törvénytelennek minősítette a döntést, és mártír-generációnak nevezte az érintetteket, azonban ez nem érdekelte a honatyákat.
Magyarországon egyedüli országos diákszervezeteként kiálltunk a CEU-mellett, mely a régió legjobb egyeteme.

Legfőképpen pedig kiálltunk az antidemokratikus iskolai viszonyok ellen, és folyamatosan követeljük a hiteles intézmények kiépítését. Amíg a diákok nem tanulnak a demokráciáról és nem is gyakorolják azt, addig nem lesznek többségben a felelős választópolgárok. Ennek három pillére van:
A diákok jogait erősítsék meg, és tanítsák is nekik.

Legyenek valóban hatékony és igazságos jogorvoslati szervek iskolai, regionális és országos szinten is.

Végül pedig valódi érdekképviseleti szervezeteket kell kiépíteni erős jogosultságokkal.

A fiatal nem 18 évesen válik varázslatosan felelős állampolgárrá, aki majd elmegy nem szélsőséges pártokra szavazni, hanem ez egy hosszú folyamat eredménye, melyet a legkorábbi lehetséges korban el kell kezdeni. Ehhez szükség van törvényi és intézményi paradigmaváltásra is. Bizony sajnos gyakran az intézmények maguk is részt vesznek a diákok elnyomásában, emberi méltóságuk megsértésében. A tanár megaláz, az igazgató szemet huny-sokszor van ez így.
Amíg nincs demokratikus oktatásunk, nem lesz demokratikus társadalmunk sem!
Mit szeretnének a diákok? Kérdezzük meg őket, itt vagyunk! Ítéljünk meg mindenkit a teljesítménye, és ne az életkora alapján! A fiatalság boldogságának kulcsa a minőségi oktatás, mely későbbi érvényesülésüket megalapozza. Így minden szál ide vezet, ezért ideje, hogy együtt valódi reformot indítsunk. Ezáltal fel tudjuk vértezni a gyerekeket azzal a tudással, mellyel jobban el tud igazodni majd az interneten is, jogaiknak ismeretében pedig a bántalmazásnak is ellenállóbbak lesznek.
Habár a helyzet jelenleg  lehangoló, nem reménytelen. Egymás tapasztalataiból és szakértelméből lehet építkezni. Szeretném, ha a különböző szekciók közös álláspontra tudnának jutni a fiatalokat érintő különböző kérdésekben, mely konszenzus végül hozzájárulna egy igazságosabb, demokratikusabb társadalom kialakításához a fiatalok érdekeinek és véleményüknek figyelembe vételével. Ha kell, építsük ki együtt azokat az alternatív csatornákat, melyek eljutnak a fiatalokhoz és segítenek nekik az érdekérvényesítésben!
 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://allamvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr3613344771

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

yoisten 2017.11.22. 16:47:19

Volt (is) rendszer váltás!
Ennek a levét issza most gyermekem is!

Meg nem (is)!
Amúgy mitől változna pozitív irányba az oktatásunk? Ugyan olyan elcseszett begyöpösödött 50-70 éves emberek irányítanak mint a futballban... Szocializmusban nevelkedett tanárok és igazgatók, önkormányzati / tanácsi elöljárók. Normális ember nem kerül be a döntés hozok közé, vagy ha igen akkor rövid távon kiközösítik, vagy beolvasztják.

nemecsekerno_007 2017.11.22. 17:21:54

Eü-ben, nyugdíjrendszerben se volt rendszerváltás, oktatásban mér lett volna

kvadrillio 2017.11.22. 18:24:49

NU, JÓL BESZÉL A KUNHALMI ÁGIKA AZ ATV-N..........LEGYEN Ő A MINIELNÖK ! AZ SE BAJ HA EGYÉBKÉNT KOHN !!!!!:o))))))))) VAGY LEGYEN VONAGÁBORKÁVAL EGYÜTT !!!!! HAJRÁ MAGYARORSZÁG ! HAJRÁ MAGYAROK ???!!!!! :ol)))))

kvadrillio 2017.11.22. 18:28:48

JAHHH....MEG ENNYI PEDOFIL SEM !!!!! TIPPELJEK H HUNNAN JÖHETTEK ???.......B+

midnightcoder2 2017.11.22. 18:35:23

Mondjuk a mi oktatásunk messze a Kádár-rendszerben illetve előtte volt a legjobb. Most pedig az alapvető probléma nem a demokrácia hiánya, hanem az, hogy amikor az általános iskolában a gyerek második osztályban rendszeresen olyanokat mond a tanító néninek, hogy hülye kurva, a tanító néni nem adhat neki egy olyan átszállót, hogy a fal adja a másikat. Aztán pár év múlva a hülye plázapicsa, de magát felkent pedagógusnak tartó anyukák roppant módon csodálkoznak, hogy a korlátok nélkül felnőtt gyerekük miért is lett kábszeres, vagy 12 évesen terhes, és persze ennek is az iskola lesz az oka, mert volt elég demokratikus. Abba pedig egy percig sem gondolnak bele, hogy kinn a melóhely sem lesz az.

Duplaxiii 2017.11.22. 18:48:41

Borzalmas!
Érthetetlen, hogy az oktatást 27 éve dobálják politikai érdekcsoportok, média, bloggervilág ide-oda, és soha nem a lényegről beszélnek, mert nem értenek hozzá! Most PISA-zunk, a másik elkezdi a játékosságot, a harmadik cáfolja a alapok tanítását, a harmadik, a genderek már az írás ellen vannak stb.
Mind politika és érdek és MIND rombol.
A sokszor idézgetett skandinác modell például nem az képviseli, hogy az alaptudás HELYETT CSAK a nyelv és mondjuk az informatika. Hanem UTÁNA!
A sokat köpködött amerikai modelle ellen meg jönnek a "bukarestezők", az ottaniakat lebunkózók... Idézgetjük az elüldözött, más korban élő zsidó tudósainkat, de azt mindenhol lehagyják, hogy a sikert jellemzően egy más környzeteben érték el.
Ma a hatalom a tudás ellen van, de hazudnak arról, hogy ahol még van munkahely, ott egy szakmunkás is több tudással rendelkezik lassan, mint amit a mai egyetemek adnak. Ma a korszerű dolgokból a múltat oktatják az egyetemeken és az őskövületet a középiskolákban, és utóbbiban már az alaptudást is korlátozzák. Miközben már egy vízszerelő sem él meg csak a csőfogójával!
Mi oktatási zsenijeink (minde oldalon) csak a kőkarszaki jobbágyságot, vagy a multikutis, globalizációs szlgáltatás, kereskedelem és pénzügy (meg a bölcsészeteket) zengik!
Miközben a világ még mindig a klasszikus piramis alapján működik, alul az termelés (a gyártás, fejletszés stb.), felette a szolgáltatások majd feljebb az irányítás. Az oktatás képez, az egészségügy ápol, a társadalobiztosítás véd. A közigazgatás meg a optimalizált űködtetési háló.
De CSAK az alsó nagy talapzat hoz létre újat, értéket! A többi csak kereskedik vele, a pénzzel üzletel stb.
Most az állam a szolgáltatáshoz akar fapados nullákat, a ellenzék meg csak a pénzügy, marketing stb. területre képezni.
Tanult, kreatív újat létrehozókat egyik sem. Arra CSAK az amerikai modell alkalmas!
Ahol az alapképzés helyi feladat (lokálpatriotizmus), a felsőfokú meg adja a szükéges szaktudást. És ez meg már a cégek területe, hiszen nekik kell a kreatív emberke. Az alapkutatásokat meg pénzelje az állam.
Mi ezt fordítva csináljuk, az alapképzés központi parancsra és semmit nem figyeleme véve, így a zakkantabb fiatal generáció eleve hátrányból indul a múlt-alapú felsőfokban.
A képzett, nyelvet beszélő fiatal meg nem kell sehova, csak egy fogaskerék lehet a multiknál, mert ott nem a tudás tapasztalat kell, hanem az adminisztrációs megfelelés!
Nem lesz jó ember az, aki nem tanulja meg a saját nyelvét, történelmét, irodalmát! (öntudat!)
Aztán ha nem tanulja meg a matematika, fizika, idegennyelv alapjait. (alapok a tudáshoz)
És nem sportol, zenél stb. (kreativitás, versenyszellem)
Az ilyenre egy JÓ felsőoktatás jó hatással lehet(ne)...
.
De nem baj, minden hatalmi szereplő csok fossa a baromságokat.
És közben látom, hogy a kor húzóágazatának az érettségijéhez 15-20 évves már nem is létező lexikális tudása kell, amit hozz nem értők "találtak" ki és átképzett "tanárok" próbálnak kötelezően a gyerekbe verni.
Aztán minden fejezet, tétel egyenként "újraírható" itthon, azzal a kockázattal, hogy a gyerek azért bukhat el, mert nem tudja a HIBÁS tudást!!!!
EZT az oktatást támogatja MINDEN oldal.
Egy év alatt be lehetne digitalizálni legalább a mai anyagokat! És már egy tablet és online értékelés stb.
De mi még könyvek, aztán érettségízzen le valaki úgy, hogy 4 év alatt SINCS tankönyv és tanár is csak az utolsó félévben.
Hajrá momentum, lmps, mszp! Mert ha ti jöttök, lesz 20 tanár HR-hez, 60 a PR-hez, 50 a bank és pénzügyekhez... De 0 a fizikához, matematikához, informatikához...

Duplaxiii 2017.11.22. 18:52:31

@midnightcoder2:
Ritkán értek eyet veled, de ebben teljesen!
Minden sikeres ember az emlékezései során megemlíti a tanári taslikat, kokikat, pofonokat, büntetéseket. És hogy utólag... igen megérdemelték! És ha akkor... Akkor nem lettek volna azok, akik lettek.
Ma mit látunk?
A demokratikus massza már azért is börtönt adna, ha egy tanár fegyelmet követel. Fontos a másság meg a többi, de fegyelmet az ne, mert az zaklatás meg mittudoménmi.
Tehát a kormány és az ellenzék pontosan ugyanúgy a selejt gyártásáért lobbizik!!!!
El kell felejteni ezt az ocsmány PC-filozófiát, mert több kárt okoz társadalmi szinten, mint a "durva" és "sértő" szavak, viselkedés pár eleve gyenge lelkünél.

Duplaxiii 2017.11.22. 19:08:23

Valójában a rendőrségben sem volt.
Ott is a szovjet módszert tanuló középzsaruk rohadnak. A nikotinos körmű, büdösszájú alkoholisták.
Ma is a megfélemlítés az alap náluk (okmányellenőrzés, igazoltatások...) a megelőzéssel szemben.
Az oktatás ugyanez.
Az első antallllli kormány a mentés-alapok irányába fordult, az első mszp-szdsz és a fidesz kormánynoknak nem volt oktatáspolitikájuk. A medgyesi-gyújcsány időkben az amerikai modellt kezdték bevezetni, most 7 éve az középkori vallásalapú poroszos diktatúra-oktatáspolitika van.
De az össze döntési pozícióban ugyanazok a elvault szemléletű bürokraták vannak vagy ma már papok is.
Persze, hogy tiltittak a real tárgyak, mi lenne velük, ha kiderülne, mégsincs isten?
A jobbányokat is úgy irányították, hogy nem engedték őket tanulni, a tudás a papok kezében volt.
Most a mészárosok, lázárok és orbánrokonok kezében lehet csak a "tudás", nehogy mrá gondolkodó nép legyen!
Szóval rendőrség == oktatásügy.
Aktuálpolitika és mutyialapú irány és kollaboráns végrehajtás.
Ez nem változik, bárki is kerüljön hatalomra.
Mert a passzív 60% erről is tud...

mh1973 2017.11.22. 19:48:54

Az oktatásban nem hogy pozitív változás nem volt, de még vissza is léptünk csomót. Tananyag brutális mélységű, fölösleges lexikális, gyakorlatban alig hasznosítható tudást ad. Egy gyerek több időt tölt tanulással, mint egy 40 órában dolgozó felnőtt ember. Szakképzés KO, összeszerelő droidokat akarnak képezni a nagy üzemekbe, bizonyos képzéseket 3 évesre nyújtottak, addig se lesznek munkanélküliek, másokat a legújabb javaslat szerint majd 40 óra alatt megtanítanak hegeszteni. Kapkodás a köbön, valódi szakemberek nélkül!

midnightcoder2 2017.11.22. 19:59:19

@mh1973: Ha nincs lexikális tudás gyerekkorban, akkor memória sincs. Ha pedig memória nincs, akkor tényleg droidokat képzünk. Igen, amúgy tényleg nagyobb volt a terhelés a mi gyerekkorunkban is, még Kádárék alatt, mint később. De viszonylag kevesen haltak bele. A szakképzéssel kapcsolatban viszont tökéletesen igazad van.

midnightcoder2 2017.11.22. 20:02:26

@Duplaxiii: Valahogy nem annyira látom ezt a nagy megfélemlítést. Nekem inkább úgy tűnik, hogy Pl. a hajléktalanok simán melegedőnek használják a BKV-t, és az ellenőr csak a rendezett külsejű polgártól meri elkérni a jegyeket. Egy olyan államban, ahol a bűnözők és a deklasszált elemek tartanak a rendőröktől ez nem így működne. Ebből a szempontból a Kádár rendszer is fényévekkel jobb volt.

Ben Franklin 2017.11.22. 20:43:49

'Mondjuk Novák Katalin államtitkár asszony szerint meg nincs női üvegplafon, miközben a kormánynak nincs női tagja, a Parlamentben pedig 8% a nők aránya. '

És mi köze ennek az üvegplafonhoz vagy azmiaz?

Volt már női miniszter, akkor jobb volt az élet, vagy mi?

Ben Franklin 2017.11.22. 20:48:31

'A fiatal nem 18 évesen válik varázslatosan felelős állampolgárrá, aki majd elmegy nem szélsőséges pártokra szavazni, hanem ez egy hosszú folyamat eredménye'

Oltári butaság. Az emberek akkor szavaznak szélsőséges pártokra vagy emberekre ha a mainstream kib*szottul alulteljesít.

Nem véletlen hogy a lippsi kormányok alatt futott fel a jobbik. Ezen sajnos semmilyen oktatásnak hívott agymosás nem segít, az emberek elkergetik a gonoszokat.

Hitler sem azért jött mert a németek hülyék, hanem mert nagyon szarul éltek és elegük volt.