A következő sorok a Gyermekeinkben a Jövő konferencián hangzottak el a gyermekjogok világnapja alkalmából, kivételesen nem 50 fölötti szakemberektől, hanem a Független Diákparlamentet képviselve a fiataloktól. A hitelesség kedvéért nem fogalmaztam át beszédem.
Üdvözlöm a konferencia résztvevőit!
Örömmel látom, hogy a konferencia résztvevői számos szakmából és szervezetből érkeztek, és annak is, hogy a Független Diákparlament egyedüli diákszervezetként minden szekcióban képviseli a diákok véleményét is. Reményeim szerint konstruktív párbeszédek és viták visznek majd minket közelebb legalább egy részleges konszenzus eléréshez. Személyesen a Független Diákparlament kommunikációs koordinátoraként, tudományos olimpikonként és környezetvédelmi szakemberként a diákok demokratikus érvényesülését, a fiatal tudósok teljesítményének elismertetését és a jövő generációnak ökológiai biztosítását tartom legfontosabb céljaimnak.
A gyermekeinkben van a jövő, azonban nem mindegy, hogy kik és milyen jövőt is képzelnek el a nekik. A fiatalok sorsának egyik legfontosabb befolyásoló tényezője az oktatás; Az oktatásban pedig elmaradt a rendszerváltás. Ez pedig két alapvető, máig megoldatlan problémát rögzített: Egyrészt a tananyag nem tud alkalmazkodni a 21.-ik századhoz, másrészt az oktatás antidemokratikus, mely elnyomja és figyelmen kívül hagyja a diákok véleményét. Továbbra is a többszáz éves, autoriter módon szerveződő poroszos iskolában kell az interneten pár kattintással elérhető lexikális anyagot magolniuk az a diákoknak, akik gyakran a felnőtteken felüli terhelésnek vannak kitéve, ez pedig korunk kompetenciaalapú kihívásainak nem tud megfelelni. Továbbá az oktatáspolitika alakítói még soha nem vették érdemben figyelembe a diákok véleményét. Ezek a történelmi hagyományok nem képezhetik részét a jövő Magyarországának.
A Független Diákparlament az ország legnagyobb hiteles diák-érdekképviseleteként minden évben több ezer diák szavazatával választ demokratikusan minden régióból képviselőket, akik már négy éve állítanak össze szakmailag megalapozott javaslatokat. Ezeket a javaslatokat minden évben eljuttatjuk az Emberi Erőforrások Minisztériumába, azonban legutóbbi üzenetük már csak annyiból állt:
"A Független Diákparlament Soros György bábszínháza”
Mondjuk Novák Katalin államtitkár asszony szerint meg nincs női üvegplafon, miközben a kormánynak nincs női tagja, a Parlamentben pedig 8% a nők aránya. A Független Diákparlamentben egyébként a hat legtöbb szavazatot kapott képviselőből 5 nő, a plénum több, mint 50%-a szintén.
A Diákparlament mindig is az egyenlő és demokratikus társadalom és oktatás kiépítéséért küzd, értékalapúan, a mindenkori kormányzattól és pártoktól függetlenül. Javaslatainkon keresztül fogalmaztuk meg, hogy miért is van jelenleg az oktatás a válságban. Az oktatásban a rendszerváltás elmaradása a jelenlegi oktatáspolitka kialakulásáig csak fenntartotta a status quo-t, azonban most már az oktatás megroppantása a cél, hogy minél több funkcionális analfabéta kerüljön ki az iskolarendszerből, akik kritikus gondolkodás és kompetenciák híján ki vannak szolgáltatva-avagy a polgár jó kétkezi munkaerő, passzív és manipulálható. Ehhez egy minőségbeli romlás és átszervezés volt szükséges. Ezt jól mutatta az Oktatási Minisztérium megszüntetése, a brutális forráskivonások, az egyetemi kancellárok kinevezése, a KLIK megalakítása, a CEU elleni támadás, és még sorolhatnám.
A PISA-eredmények mutatták, hogy a kitartó munkát siker koronázta.
A Diákparlament több esetben is kiállt a rombolás ellen. Képviseltük a diákokat, mikor 4 hónapjuk volt felkészülni a megváltozott kötelező szakmai érettségire. Az oktatási jogok biztosa törvénytelennek minősítette a döntést, és mártír-generációnak nevezte az érintetteket, azonban ez nem érdekelte a honatyákat.
Magyarországon egyedüli országos diákszervezeteként kiálltunk a CEU-mellett, mely a régió legjobb egyeteme.
Legfőképpen pedig kiálltunk az antidemokratikus iskolai viszonyok ellen, és folyamatosan követeljük a hiteles intézmények kiépítését. Amíg a diákok nem tanulnak a demokráciáról és nem is gyakorolják azt, addig nem lesznek többségben a felelős választópolgárok. Ennek három pillére van:
A diákok jogait erősítsék meg, és tanítsák is nekik.
Legyenek valóban hatékony és igazságos jogorvoslati szervek iskolai, regionális és országos szinten is.
Végül pedig valódi érdekképviseleti szervezeteket kell kiépíteni erős jogosultságokkal.
A fiatal nem 18 évesen válik varázslatosan felelős állampolgárrá, aki majd elmegy nem szélsőséges pártokra szavazni, hanem ez egy hosszú folyamat eredménye, melyet a legkorábbi lehetséges korban el kell kezdeni. Ehhez szükség van törvényi és intézményi paradigmaváltásra is. Bizony sajnos gyakran az intézmények maguk is részt vesznek a diákok elnyomásában, emberi méltóságuk megsértésében. A tanár megaláz, az igazgató szemet huny-sokszor van ez így.
Amíg nincs demokratikus oktatásunk, nem lesz demokratikus társadalmunk sem!
Mit szeretnének a diákok? Kérdezzük meg őket, itt vagyunk! Ítéljünk meg mindenkit a teljesítménye, és ne az életkora alapján! A fiatalság boldogságának kulcsa a minőségi oktatás, mely későbbi érvényesülésüket megalapozza. Így minden szál ide vezet, ezért ideje, hogy együtt valódi reformot indítsunk. Ezáltal fel tudjuk vértezni a gyerekeket azzal a tudással, mellyel jobban el tud igazodni majd az interneten is, jogaiknak ismeretében pedig a bántalmazásnak is ellenállóbbak lesznek.
Habár a helyzet jelenleg lehangoló, nem reménytelen. Egymás tapasztalataiból és szakértelméből lehet építkezni. Szeretném, ha a különböző szekciók közös álláspontra tudnának jutni a fiatalokat érintő különböző kérdésekben, mely konszenzus végül hozzájárulna egy igazságosabb, demokratikusabb társadalom kialakításához a fiatalok érdekeinek és véleményüknek figyelembe vételével. Ha kell, építsük ki együtt azokat az alternatív csatornákat, melyek eljutnak a fiatalokhoz és segítenek nekik az érdekérvényesítésben!