"Sztereotípia a gyerekek túlterheltsége" mondja Bódis József oktatási államtitkár, egy 64 éves orvos csávó aki utoljára 46 éve volt diák, és a középiskolai pedagógiához semmi köze.
Nekem már a NAT tantervnek csúfolt akadálypályája előtt 14 tantárgyam volt egy évben, kb. heti 5x7 órám (most már a heti öt tesivel heti +3 óra). Minden órára legalább kell 1 órát kell készülnöd otthon, leszámítva a készségtantárgyakat, szóval 11 óra még rájön erre. Összességében kijön 49 óra hetente, erre jön majd rá a kötelező felvételi követelmény nyelvvizsga miatt a különtanárok óraszáma (aki ki tudja fizetni), meg a hazafias nevelés, szóval simán lehet ez 55-60 is.
Azaz egy 14 éves gimnazista jóval többet dolgozik (ingyen), mint egy felnőtt.
Persze "bezzeg ez a generáció", meg "jajdelusta", meg "mamahotel", meg "kütyük, videójátékok", meg "legyél kitűnő és ingyen vonatozhatsz" miközben sokan letesznek 6-7 érettségit, hogy aztán olyan diplomát szerezhessenek, amivel jó, ha megkeresik a nettó 150 ezret, közben meg 100 ezer az albérlet Budapesten. Mire kicsit jobb lehetne, addigra szembesülünk azzal, hogyan tették tönkre elődeink a környezetünket. Szóval köszönjük szépen a biztatást.
Tavaly egy képviselőtársam a Diákparlamentben kiszámolta, hogy ha az utazást, alvást, étkezést és egyéb logisztikai teendőket is levonjuk, egy gyereknek körülbelül napi 30 perce marad bármi másra.
Természetesen ez a cél, ezt már régóta tudjuk, az eddigi összes kormány következetesen tömte a diákságot lexikális tudással, hogy minél haszontalanabbul foglalja le a fiatalságot, nehogy megtanuljanak gondolkodni, hiszen akkor meg kellene erőltetnie magát a pártoknak a választásokon. Persze már bármilyen tényanyag három kattintásra van.. Ők még mindig a 19. században élnek, ahol Julien Sorel (Stendhal: Vörös és Fekete) kívülről tudta a Bibliát, és ezzel lépkedett elő a ranglétrán (amíg ki nem végezték). De ez csak másodlagos szempont, hiszen a cél a kritikus gondolkodás mesterségesen alacsonyan tartása.
Persze hazafias nevelés, na az lesz, extra óraszámban, de közben mondjuk elsősegélyt nem tud senki nyújtani szinte, hiába kötelező papíron tanítani. Ölni előbb kell megtanulni elvégre.
Bódis "abban lát kihívást, hogy az oktatás minden szereplőjével párbeszédet folytassanak azokról a változásokról, amelyek ebben a ciklusban következnek". Igen, ebből a paradoxonból is látszik, hogy nála a párbeszéd valójában egyoldalú kommunikáció lesz, hiszen már el van rendelve előre az irány, most már csak beszélni kell a buksi fejünkkel. Bár valószínűtlen, hogy akár csak látszategyeztetéseket is kezdjen a Független Diákparlamenttel, eddig se sikerült soha. Remélem senki nem gondolja komolyan, hogy ezek nem direkt tolnak egy fekete lyukba minket, és lehet velük tárgyalni.
Szóval Bódis elmehet a francba, "szívunk tovább, ezek szerint" ahogy a Kozmosz mondaná, ha lenne.
Rossz hírem van titkárkám, a diákokat nem tudjátok annyira elnyomni, hogy ne képezzék és szervezzék meg magukat. Többen vagyunk és nagyon elegünk van, és ezt ki fejezzük. Bele fog törni a fogaskerék a gépezetbe előbb-utóbb, és akkor nem lennék a helyedben, mert téged senki nem fog beleírni a törikönyvbe, elfelejtve fogsz eltűnni az oktatáspolitika hasábjain.