Államvilág

Államvilág

Tény, nem sztereotípia a gyerekek túlterheltsége

2018. július 20. - Békés Gáspár

"Sztereotípia a gyerekek túlterheltsége" mondja Bódis József oktatási államtitkár, egy 64 éves orvos csávó aki utoljára 46 éve volt diák, és a középiskolai pedagógiához semmi köze.
Nekem már a NAT tantervnek csúfolt akadálypályája előtt 14 tantárgyam volt egy évben, kb. heti 5x7 órám (most már a heti öt tesivel heti +3 óra). Minden órára legalább kell 1 órát kell készülnöd otthon, leszámítva a készségtantárgyakat, szóval 11 óra még rájön erre. Összességében kijön 49 óra hetente, erre jön majd rá a kötelező felvételi követelmény nyelvvizsga miatt a különtanárok óraszáma (aki ki tudja fizetni), meg a hazafias nevelés, szóval simán lehet ez 55-60 is.

Azaz egy 14 éves gimnazista jóval többet dolgozik (ingyen), mint egy felnőtt.


Persze "bezzeg ez a generáció", meg "jajdelusta", meg "mamahotel", meg "kütyük, videójátékok", meg "legyél kitűnő és ingyen vonatozhatsz" miközben sokan letesznek 6-7 érettségit, hogy aztán olyan diplomát szerezhessenek, amivel jó, ha megkeresik a nettó 150 ezret, közben meg 100 ezer az albérlet Budapesten. Mire kicsit jobb lehetne, addigra szembesülünk azzal, hogyan tették tönkre elődeink a környezetünket. Szóval köszönjük szépen a biztatást.


Tavaly egy képviselőtársam a Diákparlamentben kiszámolta, hogy ha az utazást, alvást, étkezést és egyéb logisztikai teendőket is levonjuk, egy gyereknek körülbelül napi 30 perce marad bármi másra.
Természetesen ez a cél, ezt már régóta tudjuk, az eddigi összes kormány következetesen tömte a diákságot lexikális tudással, hogy minél haszontalanabbul foglalja le a fiatalságot, nehogy megtanuljanak gondolkodni, hiszen akkor meg kellene erőltetnie magát a pártoknak a választásokon. Persze már bármilyen tényanyag három kattintásra van.. Ők még mindig a 19. században élnek, ahol Julien Sorel (Stendhal: Vörös és Fekete) kívülről tudta a Bibliát, és ezzel lépkedett elő a ranglétrán (amíg ki nem végezték). De ez csak másodlagos szempont, hiszen a cél a kritikus gondolkodás mesterségesen alacsonyan tartása.

Persze hazafias nevelés, na az lesz, extra óraszámban, de közben mondjuk elsősegélyt nem tud senki nyújtani szinte, hiába kötelező papíron tanítani. Ölni előbb kell megtanulni elvégre.

Bódis "abban lát kihívást, hogy az oktatás minden szereplőjével párbeszédet folytassanak azokról a változásokról, amelyek ebben a ciklusban következnek". Igen, ebből a paradoxonból is látszik, hogy nála a párbeszéd valójában egyoldalú kommunikáció lesz, hiszen már el van rendelve előre az irány, most már csak beszélni kell a buksi fejünkkel. Bár valószínűtlen, hogy akár csak látszategyeztetéseket is kezdjen a Független Diákparlamenttel, eddig se sikerült soha. Remélem senki nem gondolja komolyan, hogy ezek nem direkt tolnak egy fekete lyukba minket, és lehet velük tárgyalni.

Szóval Bódis elmehet a francba, "szívunk tovább, ezek szerint" ahogy a Kozmosz mondaná, ha lenne.
Rossz hírem van titkárkám, a diákokat nem tudjátok annyira elnyomni, hogy ne képezzék és szervezzék meg magukat. Többen vagyunk és nagyon elegünk van, és ezt ki fejezzük. Bele fog törni a fogaskerék a gépezetbe előbb-utóbb, és akkor nem lennék a helyedben, mert téged senki nem fog beleírni a törikönyvbe, elfelejtve fogsz eltűnni az oktatáspolitika hasábjain.

A bejegyzés trackback címe:

https://allamvilag.blog.hu/api/trackback/id/tr3514125469

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

exterminador 2018.07.21. 10:03:18

Nézd, neked fogalmad sincs az igazán lényeges dolgokról! Soros, migráns: semmi más nem számít!

ratevka 2018.07.21. 10:16:16

Ez a levezetés ott hibázik, hogy azt írod: "Minden órára legalább kell 1 órát kell készülnöd otthon, leszámítva a készségtantárgyakat, szóval 11 óra még rájön erre."

Na akkor nézzük: Tény, én is rég voltam diák, de sose kellett óránként egy plusz órát készülnöm, nem is lehetett volna, mert akkor tényleg nem maradt volna időm még aludni sem. A számaid alapján inkább az jön ki, hogy tantárgyanként számoltad a heti 1 óra felkészülést, ami átlagnak talán még jó lehet. Mindnesetre nekem inkább átlagban a napi egy óra otthoni tanulás jjött ki középiskolás koromban, pedig nekünk se volt kevesebb tantárgyunk. (ha ez megnyugtat, nekem egy héten kb 48 órára jött ki a tanórák száma, és akkor az otthoni felkészülést nem számoltam)

A nyelvvizsga és arra felkészülés felemlítése viszont teljesen jogos, szerintem felháborító, hogy egy olyan tudást, amit az iskola kéne megadjon, plusz pénzért, külön idő ráfordításával kell megszerezni (és nagy kegyesen adnak hitelt arra, ami egyébként állami feladat lenne).

midnightcoder2 2018.07.21. 10:28:39

"Minden órára legalább kell 1 órát kell készülnöd otthon"
Akkor neked meg kellene fontolni hogy továbbtanulás helyett inkább valamilyen szakmunka területén építs magadnak karriert.

"Azaz egy 14 éves gimnazista jóval többet dolgozik (ingyen), mint egy felnőtt."
Nem kis barátom. Egy 14 éves gimnazista a saját képességeit fejleszti ingyen, amivel később esélye lesz jól fizető, érdekes és nem annyira megterhelő munkát szerezni, és általában sikert elérni az életben. Persze csak akkor, ha alapvetően a képességei is megfelelőek. Mert ha valaki genetikailag hülye, annak a tanulás valóban csak idő és energia pocsékolás. Ma van egy olyan téveszme, hogy a siker kulcsa az, hogy mindenkinek tovább kell tanulnia. Miközben az ország tele van kommunikációs szakemberrel, Pesten nem tudsz találni egy normális ácsot, vízvezeték szerelőt, kertészt.

Hujber Tünde · http://egyszeruen.blog.hu 2018.07.21. 10:32:39

Ha még egyszer leírja valaki, hogy "lefoglalják a gyereket a lexikális tudás magoltatásával a gondolkodni tanítás helyett", visítok. Mintha TILOS lenne gondolkodni tanulni, vagy gondolkodni. Nekem is lexikális tudással tömték a fejem, mégis tudok gondolkodni is. A probléma inkább az, hogy a diák semmit nem tanul, se lexikálist, se semmilyet. Bődületes mértékű az emberek műveletlensége, bezzeg az áltudományos "képzettség", az magas. A gondolkodás alapja ugyanis a műveltség. Ha nem tudsz a világról semmit, nincs is miről gondolkodnod. Pl. kíváncsi lennék, ha mindazokat, akik Trianon ellen ágálnak, megkérdeznénk, hogy mi is volt Trianon és miért került rá sor, (vagy egyszerűen csak tudják-e, mikor volt Trianon) tudnának-e válaszolni? Vagy tudnának-e válaszolni arra, hogy miért lenne jobb (vagy rosszabb), ha a Trianonkor elcsatolt országrészeket visszacsatolnák?

==T== 2018.07.21. 10:36:44

Tyűűű mekkora baromság ez a poszt.

Először is azt a bizonyos heti 60 órát te azért tanulod, hogy később, ha felnősz, és dolgozni fogsz, akkor kényelmesebb és jobban fizető munkákat végezhess, mint az, aki nem tanul ennyit. Minél kevesebbet tanulsz, annál hülyébb maradsz.

"Minden órára legalább kell 1 órát kell készülnöd otthon"

Ha ez így van, akkor a szerző nem túl okos. Ráadásul ugye az iskolai padban való 40 perces csücsülés azért jellemzően nem túl megerőltető feladat, sőt, néha egész szórakoztató. És feltételezem a tananyag legalább egy része érdekli is a diákot. Szóval az iskolai 40/0 óra ***ra nem ugyanaz mint egy munkahelyen töltött 40-60 óra.

A bérviszonyok valóban szarok, de ennek semmi köze a témában érintett dologhoz.

Globálisan túlnépesedés van.

Elszomorítom a szerzőt.

Az utóbbi évtizedek sikeresen felzárkózó kelet-ázsiai országaiban van a legerősebb oktatási rendszer a világon. És bizony ott akár napi 10 órát is az iskolában töltenek. ÉS lexikális tudás is kell. Azzal, hogy csak kötetlenül beszélgettek a tancsival nem lesztek okosabbak. Kőkemény matematikai alapok nélkül jó diplomát nem fogtok szerezni.

rigolya2 2018.07.21. 10:38:49

Ezért is nő az orvoshiány!

Mennek az EMMI-be dumálni...

Mit tudhatnak ők az oktatási rendszerről, amiről szívesen nyilatkozgatnak?!

==T== 2018.07.21. 10:39:41

@ratevka: Soha nem volt olyan könnyű nyelvizsgát szerezni, mint manapság.

A net ugyanis tele van audiovizuális anyagokkal - akár idegen nyelvű filmek/sorozatok - , amikkel szinte szórakozva ragad rá az emberre egy csomó új szó/kifejezés + ugye megszokod az élőbeszédes angol szöveget, a hangsúlyokat, stb.

Szóval speciel nyelvtanulás szempontjából a mostani korosztály ne panaszkodjon.

fda 2018.07.21. 10:46:09

Kedves cikkíró, valóban napi 7 órát készülsz a másnapi 7 órádra? (Na jó, tesi, rajz lehúzva.)
Valóban 30 perced marad bármi másra? Nézd már meg a telefonodat, ebből a 30 percből hány percig nyomkodtad azt? Ha megnézel egy másfél órás filmet, azt 3 napra kell elosztanod, hogy beleférjen az idődbe?
"sokan letesznek 6-7 érettségit"
Én nem ismerek egyet sem az említett sokból. Nekem egyetlen érettségim van, erős gimnáziumban, kitűnő eredménnyel szereztem meg és azért sok időm volt az előtte levő 4 évben más dolgokra is az órákra készülésen kívül.

szőrdoki 2018.07.21. 10:49:51

A kisfiam most volt elsős Sopronban, a Hunyadi János Ált. Iskolában. Nemzetiségi iskola, így az óraszám magasabb, mi meg ebbe beleegyeztünk. Heti 28 óra. Meg heti 3 óra úszás, heti 2 német különóra és még 2 logopédiai óra. Legnagyobb csodálkozásunkra a gyermek nagyon jól bírja a terhelést. Az osztályfőnök évkezdéskor azt mondta, szívesen veszi, ha a gyermek már tud írni és olvasni...
Elsőben nincs osztályzás, hogy többek között ne vegyék el a gyermek kedvét, ha gyengébb jegyet kapna, ezért százalékban kapja meg a gyermek az értékelést. Szövegértés 55%, német dolgozat 95%, stb. Évvégén tollbamondásra az "Aquincum" szót kellett leírnia...
A kislányom 12 éves és azt kérdezte, hogy mi a különbség a rege és a monda között? Az informatikát végzett nyolcadikosok fele nem tudja megfogalmazni a "file" fogalmát. Szóval lehet, hogy túlterheltek, de lehet, hogy egyáltalán nem, csak jó lenne, ha a lényeges és lényegtelen lexikális tudást szétválasztanák a kornak megfelelően.

Szűtté mamá? Szűjjé! 2018.07.21. 10:53:55

@midnightcoder2: Menj el te is vízvezeték szerelőnek fidesz agitpropos helyett. Akkor legalább valami hasznod is lehet. Vagy az okosság rád nem vonatkozik? Mindenki más legyen szakmókus csak te ne?

kiscsilla 2018.07.21. 11:09:07

Tanár vagyok.

Általános iskola első osztály: fél 3-kor ér véget az utolsó tanóra!!!

Kijön az oviból és rögtön 7 tanórát kell végigülnie! Ezután 20 perc a levegőn és ülünk le leckét írni!

Aki szerint ez normális, az csinálja végig maga!
De a sok hülye csak kívülről ugat bele, mert azt hiszi, mindenhez ért..

Billy Hill 2018.07.21. 11:20:35

A 80-as, 90-es években is lázadtak a diákok, csak akkor még ismerték az illemet, és a miniszternek nem írtak volna ilyen tegezős, "elmehet a francba" üzenetet. (Még akkor sem, ha tudott, hogy nem fogja olvasni.) Bódis egy elismert szülész, és évekig volt rektora a PTE-nek. Valamit tudhat, ha a szenátus anno megválasztotta. Tisztelettel illik hozzáállni a másik emberhez; ki mint vet, úgy arat. (De remélhetőleg ennek a blogbejegyzésnek a vége csak egy elszigetelt jelenség, mert ilyen színvonalon nem lehet sikerrel járni semmilyen tárgyalásnál.)

A másik: A gimnázium régen az egyetemes műveltség megteremtésére szolgált. Aztán az egyetem is, lásd magát az elnevezést. Ha valaki nem szeretett volna művelődni, az irodalmat és a történelmet jobban megismerni, biológia és fizika alapokat elsajátítani, akkor annak ott volt a szakmunkásképző, ott nem volt annyi megterhelő, felesleges tényanyag. De aki értelmiségi szeretne lenni, az legyen szíves szerinte szükségtelen dolgokat is megtanulni. "Wer schön sein will, muss leiden", ez a német mondás erre is igaz. Avagy "No pain, no gain". :-)

Végül az a diák, aki szeretne mondjuk orvosira vagy jogra továbbmenni, ő pedig mindenképpen szokjon hozzá a memoriterekhez meg a tényanyag magolásához, mert ahhoz, hogy egyáltalán elvégezze az említett szakokat, különösen jó memóriára lesz szüksége. Ami nem biztos, hogy ki fog fejlődni, ha nem tanul meg... tanulni.

Thomas Dantes 2018.07.21. 11:27:43

@ratevka: Hát ez az rég voltál diák...Tudod, azóta megváltoztak a dolgok. Én is már több mint 10 éve nem vgayok diák, de látom hogy aki most középiskolás már mennyivel többet követelnek mint tőlünk.

Thomas Dantes 2018.07.21. 11:30:29

@==T==: Aha. baromság ...hogyne. Jó ako, aki írta diáűk az hülye. És te jobban tudod.

De mondjuk sok tanár szerint is nagyon túl vannak a diákok terhelve. Ők is hülyék, és te jobban tudod

Meg gyerekekkel foglalkozó pszichiáterek, szakemberek, szerint is túl vannak terhelve. De ők is hülyék. Te nyilván jobban tudod.

Mióta is vagy tanár? Nevelési tanácsadó? Pszichológus, psziciháter, valami? Biztos nagy a rálátásod a témára. Sok a tapasztalatod benne.

midnightcoder2 2018.07.21. 11:31:09

@Happy Hepar: Én eléldegélek egy multinál mint szoftverfejlesztő. De anno nem is sírtam gyerekként, hogy milyen sokat kell tanulni. Pedig nekünk is sokat kellett. És az a memória, koncentrációs készség amire akkor tettem szert, a mai napig nagyon jól jön. De simán megértem, hogy vannak kevésbé jó képességű gyerekek is. És ma itt Pesten egy maszek vízvezeték szerelő simán összehoz havi egymillió forintot tisztán (saját bevallása szerint), míg ha ugyanez a csávó anno kommunikációs szakra megy és szerez egy diplomát és ma tréningeket tart, vagy épp hambit árul a mekinél, aligha hozza össze ugyanezt a pénzt.

Thomas Dantes 2018.07.21. 11:38:46

@fda: Nos, én több mint 10 éve érettségiztem. Akkor is az volt a műsor, hogy adott tanár elmondta, csak az ő órájára csak egy órát tanuljunk délutánonként. Az nem sok. Aha

Tehát ha így csináltuk volna: ügye kettőig iskola. Hazaérek, fél három. Enni is kéne,. Három óra.

Másnapi órák, ügye vegyük számításba, hogy van ének, rajz, torna, meg más töltelék tárgyak azokra készülni nem kell, számoljunk csak négy tantárgyat amire kell készülni

Az este hét óra lenne. Reggel nyolctól pihenés nélkül. Az 11 óra. Ez volt akkor az elvárás.

És akkor vegyük hozzá, hogy manapság többet követelnek, meg aztán ott van ha gyereket esetleg érdekelné valami, mondjuk sport zene, akármi, arra is kell járni.

Ha valamelyik tantárgy nem megy jól mondjuk idegen nyelv, vagy matematika-és nem azért!!! mert hülye, egész egyszerűen lehet az adott iskolában nincs normális tanár aki erre felkészítené- az is plusz idő.

Legalábbis, elvileg ez lenne az elvárás. Most két lehetőség van:
-vagy tényleg teljesíti az elvárást és szarrá gyötri magát
-vagy telibe fosa, és bukdácsolni fog, vagy ha azt ne is, de egy közepes tanulónál nem lesz jobb, amivel sokra nem viszi

És azt hagyjuk már, hogy ki mennyit nyomkodja a telefonját...

Tudod, azt is felkéne fogni, és meg kéne érteni az emberi agy, tanulás szempontjából nem terhelhető a végtelenségig.

Sokkal hatékonyabb a tanulás, ha példul közben jut idő szórakozásra, pihenésre ,,telefon nyomkodásra" regenerálódásra.

ezt kutatások is bizonyítják, de bármely normális tanár is megmondja.

de gondolom, majd mindjárt te akkor is jobban tudod.

Thomas Dantes 2018.07.21. 11:40:47

@kiscsilla: Mily érdekes, hogy tanár vagy, tehát benfenntes, és a te vélemenyedre bezzeg senki nem reagál és senkit nem is érdekel.

Hiszen mindenki jobban tudja. Nem csak 10 millió foci edző országa vagyunk. Itt mindenki mindenhez IS! ért.

midnightcoder2 2018.07.21. 11:42:09

@kiscsilla: Ha te elsős gyerekekkel foglalkozol, akkor nem tanár vagy, hanem tanító. A magyar iskolarendszernek pedig számos baja van. Az infrastruktúra katasztrofális (nem csak az IT, de még olyan dolgokkal is gond van mint az épületek állaga, a légkondi mint olyan ismeretlen, de még néha a táblák lefestése is utópia és sok helyen a padok is a cuculizmusból valók). A tankönyvek és az oktatási anyagok szarok, különösen a KLIK óta, az igazgatók hírből sem ismerik a cégvezetési ismereteket, sokuknál az emberi alkalmasság is hibádzik, a szülők és a gyerekek remekül ismerik a jogaikat de szarnak a kötelezettségekre, a szent deszegregáció és emberi jogok szent nevében komplett elmebeteg gyerekek vannak a normálisakkal összezárva, és hacsak a szülő nem kooperatív, az illető elmebetegnek meg kell ölnie valaki ahhoz, hogy kikerüljön a normál iskolarendszerből. A fizuk szarok, és a szabadidő sem annyival több már mint más pályán. Mindezek miatt a tanítók és a tanárok tömegesen hagyják el a pályát, pártunk és kormányunk pedig ezt úgy oldja meg, hogy összevonja az iskolákat és az osztályokat, a nagy létszámú osztályokban pedig még szarabb az oktatás.

Szóval, baj van szépen a rendszerben, de nem ez.

Thomas Dantes 2018.07.21. 11:43:46

@Billy Hill: Csak épp ott a probléma,. hogy minden mutató és teszt szerint a magyar diákok teljesítménye szar és egyre szarabb.

Míg a más módszereket alkalmazó országokban, jobban teljesítenek a diákok. És a magyar diákok akik az oktatás problémáiról beszélnek, ezt szeretnék elérni.

nem azt ,hogy sok tanulás befeketetéssel, alig érjenek el ( hasznosítható) tudást.

Világos-e a probléma?

Amúgy tök jó, hogy mindenki olyan okos az oktatással kapcsolatban és mindenki régen olyan hű de jó diák volt, mégis ennek az egyszerű összefüggésnek a megértése nem megy.

Márpedig ha nem megy ennek megértése, akkor még se volt olyan jó régen se a magyar oktatás.

Billy Hill 2018.07.21. 11:51:14

@Thomas Dantes: Ha ezt szeretnék elérni, akkor ne tegezzék le az államtitkárt, meg ne írják meg neki, hogy elmehet a francba. :-) Világos-e a probléma?

Thomas Dantes 2018.07.21. 11:52:26

@Billy Hill: Gratulálok a lényegi kérdésen rágódsz. Ne tegezzék...így van bele a közepébe.

==T== 2018.07.21. 12:04:02

@kiscsilla:

Gondolom azért vannak közötte szünetek. És szerintem a tesi alatt sem kell ülnie.

midnightcoder2 2018.07.21. 12:05:29

@Thomas Dantes: Ja. Aztán pár év múlva a szar magyar oktatási rendszerből kimegy a diák nyugatra dolgozni, és hirtelen az derül ki, hogy simán megállja a helyét az ottani remek oktatási rendszerben tanult diákokkal szemben, sőt. Miközben neki nincsenek ott kapcsolatai, nincs anyanyelvi szintű nyelvismerete, nincs anyagi háttere.

Lord_M_ 2018.07.21. 12:08:12

@Thomas Dantes: kicsit túlpörögted :)
szerintem, a többség érti a problémát. csak mindenki más miatt bosszankodik.
és tetszik vagy sem, a blogbejegyzés sem segíti a kooperációt. a bejegyzés felütése, és szándékos provokáló légköre (és egyenesen támadó lezárása) - nem kifejezetten párbeszédre hívogató.

ráadásul, egyes témákban még érthetetlen is.

hogy egy példát hozzak:
a bejegyzés írója lelkesen (a maga szempontjából vélhetően dühösen) írja, hogy “ingyen” dolgoznak.
ezzel tán nem azt akarja javasolni, higy fizessenek a diákoknak?
ez egy szolgáltatás, amit igénybe lehet venni. nem kötelező gimibe járni, ki lehet kerülni a rendszerből hamarabb.
az adófizetők pénze megy bele, hogy “ingyenes” legyen.

az, hogy az oktatás színvonala zuhan, az szégyen. hogy nincs rendesen felszerelve az iskola, az megalázó.

a túlterheltség kérdését hajlamosak vagyunk túl meg alulértékelni (ki ki, hogyan) - ugyanakkor jelenleg a világ eleve túlterheli az embereket. az információ megállás nélkül jön, értesítések, tartalmak, hírek.

ugyanakkor tetszik vagy sem, a lexikális tudás is kell. hiába van ott az interneten pl egy háromismeretlenes egyenlet képlete, ha nem tudod mikor kell használni.
banális dolog, de kellenek a haszontalannak tűnő dolgok is. pl barnahajú apuka ne kiabáljon hűtlenséget amikor a barnahajú feleségétől egy szőke kékszemű lánya születik (öröklődés/recesszív gének)

amúgy a terheltséget lehet enyhíteni, csak akkor hosszabb tanév kell. max egy hónap szünettel a nyáron. pont mint itt angliában

==T== 2018.07.21. 12:09:22

@Thomas Dantes: Igen baromság, és igen jobban tudom.

Amúgy három diplomám van, a legutolsót nem olan rég szereztem, és valamilyen szinten kapcsolatban vagyok több általános és középiskolai tanárral.

Szinte mind arra panaszkodik, hogy a legtöbb diákot nem érdeklik az iskolában tanultak, csak ami a tévében és az okostelefonon van. És sajnos a legtöbb szülő nem partner abban, hogy a gyerekét tanulásra motiválja, hanem inkább a tanár ellen van, vagy tojik rá.

A gyerekekkel foglalkozó pszichiáterek...

Pár évtizeddel ezelőtt még általános volt, hogy a kamaszoó gyerekeket már elküldték inasnak, meg kimentek a földekre dolgozni, stb, hogy a katonaságot ne is említsem.

A mai gyerekeknek aranyéletük van a korábbi generációs kortársaikhoz képest.

==T== 2018.07.21. 12:12:37

@Thomas Dantes: Tipp: ha odafigyelsz az órán, és nem vagy túl hülye akkor középiskolában általában elég volt egyszer átfutni az aznapi anyagrészt, ami emlékeim szerint nem volt több 15-20 percnél/tárgy. Mateknál vagy fizikánál lehetett picit több, vagy ha tudtad, hogy dolgozat lesz. De nekem bizony úgy rémlik, hogy gimis koromban volt talán a legtöbb szabadidőm arra, hogy a lehetőségeimhez képest az csináljak amit akarok.

magyar anya 2018.07.21. 13:08:56

@Billy Hill: Taps! Vagy lájk. Ha valaki - és itt még a szülő és a gyerek együtt értendő - nem akarja vagy bírja, ne csinálja.

jandera 2018.07.21. 13:35:04

@Hujber Tünde:

" kíváncsi lennék, ha mindazokat, akik Trianon ellen ágálnak, megkérdeznénk, hogy mi is volt Trianon és miért került rá sor, (vagy egyszerűen csak tudják-e, mikor volt Trianon) tudnának-e válaszolni? Vagy tudnának-e válaszolni arra, hogy miért lenne jobb (vagy rosszabb), ha a Trianonkor elcsatolt országrészeket visszacsatolnák?"

Kedves Tünde!
Trianon (Nagy Trianon) egy épület! Nem lehet ellene ágálni, a Versailles-i kastély kertjében lakozik úgy az 1600 -as évek második fele óta. Tárgy (főnév) lévén értelmetlen a "Trianonkor" szó, mert a felépülése ta ott van, és még lesz is sokáig...
Tanulhattál volna többet, lenne lexikális tudásod.

Sir Galahad 2018.07.21. 13:45:35

@==T==: A szerzőnek fogalma sincs arról, volt olyan, amikor a hasonló korúak hajnalban keltek és napnyugtáig dolgoztak, és a kemény fizikai munka mellett csak álmodozhattak arról, amiről a szerző panaszkodik. De a lehetősége megvan az összevetésre - hajrá!

SZPIITII 2018.07.21. 15:35:45

"egy 14 éves gimnazista jóval többet dolgozik (ingyen)"
Anyád, apád eltart nem? Akkor milyen "ingyenről" beszélsz?
Amikor munkába fogsz élni, akkor vissza fogod sírni ezeket a "nehéz" időket.. :)

Ha valaki odafigyel az órákon és még otthon tanul 4 órát keményen, az minimum kitűnő kellene, hogy legyen. Ha napi 11 órával valaki 2-es 3-as, az menjen el szakmát tanulni. Arról ne is beszéljünk, hogy az egyetemen az első évben több tudást kéne megtanulnod, mint mondjuk az egész gimi alatt.. akkor is lesz sírás, hogy nehéz az egyetem? :D

Vicc az egész poszt, nem tudom komolyan venni. Mint, amikor a kisgyerek elkezdi verni a földhöz magát, hogy kell az a chips és hisztizik..

Anyád, apád szerinted mennyit dolgozik? Mennyit utazik? Mennyit dolgozik otthon és te mennyit segítesz be nekik? Ki főzi hétvégente a kaját és ki mosogat? Gondold át még egyszer, hogy jajj mennyire nehéz is neked és mennyire nincs időd semmire..

MEDVE1978 2018.07.21. 17:13:27

Kilencvenes években voltam felső tagozatos és gimnazista. A terhelés emlékeim szerint akkor is heti 40-42 óra körül volt - természetesen különórák és házi feladat nélkül.
Ettől függetlenül aláírom, hogy ma több valamennyivel a tananyag. Sokan szidják a mindennapos testnevelést, nekem ez kurvára nem tetszik, mert úgy gondolom, hogy a gyereknek ez a terület kell arra, hogy fizikailag levezesse a stresszt. Persze, ha a tesitanár egy fasz, akkor ez is másképpen néz ki, de talán már változik annyira az egész, hogy ő is képes lesz érteni, hogy a gyerekek nem szenvedni akarnak tesiórán (vagy szarik bele és odaadja a focilabdát). Ráadásul, ha gyerekkorban megszereted a mozgást, akkor igényed lesz rá egész életedben, ami nemzeti szinten milliárdokat spórol meg az egészségbiztosításnak.

A többi tantárgynál nyilván óriási a tananyag. Biztosan szükség van kémiára, biológiára, fizikára, de ma már nem biztos, hogy olyan mélységben, mint ahogy anno a saját tudományterületük anno benyomta ezeket az ismeretanyagokat. Matematikailag is sok minden egyszerűsíthető lenne követelményszinten. Nem biztos, hogy a deriválás és integrálás egy középiskolai tananyag részét kell képezze. A magyar irodalom megismerése szintén szép cél, de talán ezt kellene a leginkább kreatívan átalakítani.

Elsősorban a tananyagfétist (minél többet nyomjunk bele a gyerek fejébe) kellene átalakítani, erre vannak szakemberek, akik tudják hogyan kellene. Az állam és a szakemberek nagy része azonban olyan konzervatív, hogy ezt nem teszi meg.

Holott nekem az emlékem az, hogy a kémiából, fizikából tanultak 80%-a, matekból pedig a középsuli után tanultak (így deriválás, integrálás, valószínűségszámítás, ami ma már középiskolai tananyag) kvázi nyomtalanul tűntek el. Az irodalomból tanultak, ismeretek jelentős része is "eltűnt". A történelem csak azért maradt, mert érdekelt. Ez a mix feltehetőleg más mindenkinél, de a döntő részt "hiába" tanultuk meg, még csak érdeklődésformáló hatása sem volt.

A világ emellett ugye megy előre. A gyerekeknek már pénzügyi ismereteket (hogy ne azonnal hitelt vegyenek fel), informatikát (mert minden arra megy) vagy projektismereteket kellene tanítani (szintén mert minden arra megy) talán a legnagyobb óraszámban, mert a gazdaságban - hazai és globális szinten - erre lenne szükség.

midnightcoder2 2018.07.21. 17:37:39

@MEDVE1978: Én inkább a reáltárgyak súlyát növelném. Nem annyira szerencsés, ha az átlagpolgár szart sem tud a körülötte lévő fizikai világ működéséről. A humán oldalon is inkább a pszichológiára, kommunikációra helyezném a hangsúlyt, hogyan vezetik meg az embereket, és hogyan lehet ezt felismerni. Ez némileg hasznosabb ismeret mint a népzene.

rallus 2018.07.21. 17:43:32

A gimis osztályfőnököm az átkos Horthy rendszerben érettségizett. Akkor már tudott latinul, ógörögül és németül. Tudott gyorsírni és minden téren mélyebb ismeretei voltak, mint nekünk, pedig a sulink mindig az ország tíz legjobb középiskolája közé tartozott. Most meg a gömb térfogatát kell kiszámolni érettségin az átmérő ismeretében, a nyolc osztályt végzettek nagy része meg nem képes értelmezni egy újságcikket... Kímélni kellene őket....

exterminador 2018.07.21. 19:13:05

@MEDVE1978: pontosan így van, de ezt sokan az itt kommentelők közül képtelenek felfogni. Pedig ha megpróbálnának visszaemlékezni, mennyi maradt meg a középiskolás tananyagból, valószínűleg nagyon meglepődnének.

exterminador 2018.07.21. 19:13:58

@rallus: a latin és ógörög valóban rendkívül hasznos tudás. Tényleg. Más nem is kell.

Nylul 2018.07.21. 19:22:59

@==T==: Nem, nem tudod jobban. Hülyeséget írni tudsz jobban, az tényleg jól megy, a három diplomáddal megtámogatva.

'A mai gyerekeknek aranyéletük van a korábbi generációs kortársaikhoz képest.' Ezt mondta anyád is neked, a nagyagyád is az anyádnak etc.. egészen az az emberiség kezdetéig.

Nincs aranyéletük. És nincs összehasonlítási alapod. Te azt élted meg, amikor te voltál iskolás, nem azt, amit a jelenlegiek. Nincs egy objektív 'aranyéletmutató', ami bizonyítja, hogy márpedig neked 'deszarvolt', most meg 'milyenjó'.

marczy 2018.07.21. 19:35:07

@==T==: Az "utóbbi évtizedek sikeresen felzárkózó kelet-ázsiai országaiban van a legerősebb oktatási rendszer a világon."
Finnországot botor módon kifelejted. Nem mindegy!!! Finnország ugyanis fontos kivételként nem az az ország, ahol szétstresszelik a gyereket és elveszik annak a lehetőségét, hogy gyerek tudjon lenni. Javaslom, menj el oda. Ha most nem állnak annyira jól: megnyugtatlak, már rég azon vannak, hogyan kerüljenek vissza az őket korábban megillető helyre! "Zuhantak" 5-6 helyet, aztán már válságstáb, miegyéb... Ez Finnország!!!
Meg az sem véletlen, hogy Koreából tömegek húznak el az USA-ba (tipikusan melósnak!!!) csak azért, mert a vágyott egyetemre 1-2 ponttal nem jutnak be, elesve ezáltal az értelmiségi pályának az esélyétől. Vagy egyenesen kiugranak az ablakon. Nem vicc! Normális európai ember nem akar egy ilyen országban élni.
Amikor egy igazi koreai tanárt megkérdeztem erről, még ő is panaszkodott.
A durva versenyszellem azért rossz, mert a gyerek nem tanul meg együttműködni, és ez még nagyobb baj Magyarországon. Mert legalább Japánban megtanul a gyerek együttműködni, sőt az első pár év arra megy el, hogy szocializálják a gyerekeket.
A felsőoktatásban is ég és föld a különbség egy angol és egy magyar egyetem szemlélete között. A lineáris algebra a világon mindenhol ugyanolyan, gondolhatnátok, de elárulom: nem! Piszkosul drága az angol egyetem, de DIÁKCENTRIKUS. Ott azon vannak, hogy megtanuld az anyagot, és hogy ALKALMAZNI TUDD. A vizsgán sem bifláznod kell, hanem alkalmaznod a tanultakat. Minden héten kapsz problem sheet-eket, azokat megoldod, a vizsga is hasonló lesz. Ez egyfelől könnyebb, másfelől viszont nehezebb, mert ugyanúgy tudnod kell mindent, csak még gondolkodnod is kell. Az angol egyetem ERRE tanít. Gondolkodni. Ég és föld. (Az amerikai megint más, ott sok egyetem eléggé szelektív, de maga a vizsga hasonló szemléletű.)
Van ismerősöm Oxfordban, sajnos nem olyasmit tanít, amihez én is értenék.

marczy 2018.07.21. 19:46:42

A másik probléma, hogy nálunk mindent ural az elmélet, és gyakorlatorientáltabb oktatási rendszerhez pénz kell. Az meg nincs. Magam is szembesültem azzal, hogy mennyire nehéz tanítani eszköz nélkül. No money, no music. A valóságban pedig úgy működtek a dolgok, hogy kezdetben vala a gyakorlat, és akkor abból vonták el az elméletet. Lásd matek.
A pedagógia pedig nem arról szól, hogyan nyomod le a gyerek torkán minél rövidebb idő alatt az összes anyagot. Hanem arról, hogy 1. épeszű módon érvelni, vitatkozni, gondolkodni tudó felnőtteket képezz, 2. aki a megszerzett tudást alkalmazni tudja, és 3. maradjon motivációja arra, hogy a szakmában megtanulja az új dolgokat, kövesse a fejlődést.
A mai viszonyok között annyiszor rúgnak bele a diákokba, hogy még azt is megbánja, hogy megszületett, aminek köszönhetően a 3. ponttal komoly bajok vannak szinte minden területen. Sajnos nálam is, mert elegem lett dolgokból az egyetem után.
Nálunk ráadásul azt ecsetelik, mit nem tud, ahelyett, hogy próbálnak arra alapozni, amit már tud. Hadd hulljon a férgese... Nem látják, hogy már nincs elég hallgató? Hogy kihal egész Káeurópa?

De a diákcentrikus szemlélet nekünk teljesen érthetetlen. Csak az érti meg, aki vagy volt már külföldi iskolában hosszabb ideig, vagy alternatív szemléletű iskolákban tanít(ott). Az AKG-t vagy a Lauder Javne Iskolát melegen ajánlom. (Ja és nem, nem vagyok zsidó sem, még mielőtt széljobbról támadnának...)

TarVez 2018.07.21. 20:09:14

Drukkolok, hogy sikerüljön leváltani ezt a mostani rezsimet, és végre tényleg értelmes dolgokkal foglalkozni a tanítás keretein belül! Köszönet a cikkért, szorítok Nektek, hogy ne veszítsetek se a bátorságotokból, se a lendületetekből!

Annak meg, aki azt mondja, nem tilos gondolkodni, javaslom, hogy végezzen napi 8-10 órán keresztül végtelenül értelmetlen, de az agyat teljes mértékben lekötő munkát, és aztán utána, a maradék fél órában, amit szabadon eltölthet, élvezze ki, hogy gondolkodhat!

Hozzászólok 2018.07.21. 23:03:53

Az a baj a cikkíróval hogy arrogáns. Utálja, nemcsak az felelősöket, de talán az egész szülői generációt. Igy elég nehéz lesz. Még ha sikerül is lenyomnia az idősebbeket, jön majd a következő generáció, aki meg őt fogja utálni.

A tanulás ugyanis nem "ingyen" végzett munka, sőt nem is "munka" . Hanem egy lehetőség, amit finanszíroznak a szülők, és a társadalom. Ha nem tetszik a tanananyag tessék kissé kedvesebben, konstruktívabban kicsit pozitívabban hozzáállni azokhoz az emberekhez, akik ha - a nagytudású gimnazista véleménye szerint nem is jól, de mégis őérte, az Ő érdekében próbálnak cselekedni, és döntéseket hozni. Inkább el fogják fogadni a javaslatokat, mint így dühöngve, gyűlölködve fröcsögve.

Szánalmas és ellenszenves. Diákok közül is csak a rossz tanulók fogják követni. A sikeresek inkább tanulmányi versenyekre mennek, és megtanulnak még egy nyelvet a hőbörgés helyett.

PeniValdes · http://asikerutjain.blog.hu/ 2018.07.21. 23:13:13

pedig befektetés nélkül nincs haszon

eßemfaßom meg áll 2018.07.22. 01:12:25

@TarVez: TarVez

0 bejegyzést írt és 1 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
2018.07.03. óta tag.

Balogh Zsolt · http://vonattal-termeszetesen.blog.hu/ 2018.07.22. 01:32:50

Talán a sok egymásnak ellentmondó komment oka az, hogy a kommentelők különböző időszakokban jártak különböző iskolákba. Sajnos én is úgy emlékszem vissza az iskolás éveimre, ahol rengeteg felesleges dolgot kellett megtanulni/elvégezni. Voltak, akiknek sikerült minden házit elkészíteni, de ők az iskolán kívül semmi mást se csináltak.

Valaki iskola mellett dolgozott, valaki segített a szülőknek, valakinek hobbija volt. De azok, akik minden feladatot el kívántak végezni, azoknak se életük se szórakozásuk nem volt.

A tantárgyankénti 20 perc tanulás nehezen hihető, az én tanáraim annyi házit adtak, hogy külön füzetbe kellett vezetni. Irodalomból havi egy kötelező olvasmányt kaptunk, de olyan tárgy is volt, ahol volt "jutalomfüzet". Ebbe a tankönyvből kellett egy komplett fejezetet átmásolni kézzel!

Az óraszámok évről évre nőnek, miközben a tananyagot nem csökkentik. Heti öt tesi, szakmunkásban ének és rajzóra, informatika, erkölcstan... mindenkinek! Közben mely másik tantárgyból lett kevesebb?

A diákok eközben egyre butábbak, az érettségi alsó ponthatára 10%! Megjelent a szövegértelmezési feladat is, amin sokan elbuknak...

Bajban van az oktatás, nem is kicsit, a tananyag, tanterv pedig elavult!

Androsz · http://wikipedia.blog.hu/ 2018.07.22. 02:02:28

"Persze már bármilyen tényanyag három kattintásra van."

Ne, csak ezt ne! Könyörgom! Valóban elég az a három kattintás, ha rejtvényt fejtesz, vagy az eszedet villogtatod a romkocsmában. De kábé hányszor három kattintás kell ahhoz, hogy kész szövegek kimásolása nélkül egy füzet oldalnyi méretű fogalmazást írjunk a hitleri antiszemitizmus következményeiről a történelemben? Hogy a felnőtt világban jelenleg legfontosabb ismeretet vegyem például. Azok a kattintgatások ugyancsak megszaporodnak majd, ha egy gyerek az internetről akar okosodni az óra helyett.

Valahogy ma két szélsőséges megközelítéssel mintha egyre többet találkoznék. Az egyik szerint a házi feladat ifjúság elleni bűntény, tilos, a gyerek az iskola után töltse boldog kreatívkodással a napját, ami a facebookozás és a számítógépes szerepjátékok korszerű eufémájának látszik. A másik hangadó csoport pedig úgy beszél az iskoláról, mintha ott csak ülni kellene, és a tanulás otthon végendő, iskola után, rabszolgamunkaként. Gondolkodás nélkül, persze.

A hangoskodóknak ideje lenne ellátogatniuk iskolákba. Megnézni, hogy mi is történik az órákon, mert a gyerek egyszavas válasza a "Mit csináltatok ma az iskolában?"kérdésre nem fogja hitelesen lefesteni a tényeket. Az sem mértékadó, ha a gyerek otthon az iskolára panaszkodik, vagy nem tudja megoldani a kapott feladatot. Vajon az oktatásra panaszkodók mekkora hányada nézte meg azt az oktatást?

gyongyi70 2018.07.22. 08:06:21

Megkérdezném a sok okos reagálótól, aki szakmunkásnak küldené a posztolót: mikor voltak diákok? Van gyerekük? Én se tegnap jártam általánosba, gimibe, de van két gyerekem, ezért van összehasonlítási alapom. Általánosban én szinte nem is "tanultam". Fél óra alatt megírtam a leckét, az órán hallottak elég alapot nyújtottak a felelésre, dolgozatra. Gimiben viszont már akkor is szinte az egész napom ráment az órákra, utazásra, tanulásra, matekozni legalább 2 órát matekoztam naponta, igaz, max ponttal vettek fel egyetemre és ott is végig 5-ös voltam matekból. Viszont látom azt is, hogy mennyivel magasabbak a követelmények most a gyerekeimnél. A fiam hetedikes volt, jövőre felvételi. Mivel nyelvtagozatos osztályba jár (heti 5 nyelvóra), plusz hetediktől választhatott még egy nyelvet plusz 2 órában, elkezdődtek a felvételi előkészítők nulladik órában, így napi 7-8 órája van. (Általános iskoláról beszélünk!) A tananyagot is látom: rengeteg olyamit tanulnak most általános iskolában, amit mi csak gimnáziumban. Történelemből vannak olyan korszakok, amelyeket kihagynak, vagy épp csak említik, de a magyar történelmet nekünk gimiben sem kellett ilyen részletességgel tudni. Kémiából veszik a kovalens, ionos, fémes kötéseket, atomszerkezetet. Mi 7-8. osztályban csak pancsoltunk, kék és piros lakmuszpapíroztunk, a többi csak gimiben jött. Földrajzból meggyötörték őket a kőzetekkel, földlemezekkel már hatodikban (akkor még természetismeret néven), ez szintén gimnáziumi anyag volt anno. Irodalomból - igaz, nem az egyetemes irodalmat - , de szintén mindent megtanítottak neki, ami nekem érettségire kellett. Néha eltűnődöm, mi marad gimire, vagy lehet, ott most egyetemi anyagot tanítanak? Persze, ez tök szép, hogy ennyi minden tudnak. De valóban szükséges 10-13 éves gyerek fejét ennyi mindennel teletömni? Mi hasznát veszi ennek az, aki pl. asztalos lesz? Aki meg nem, az nem ér rá később megtanulni, gimiben, egyetemen?

gabardin 2018.07.22. 09:24:58

Több gondolat kavarog a fejemben.
A gyerekeim 8 osztályos gimibe jártak, nem tanultak duplán semmit, élvezték az iskolát.
Érettségi előtt megszerezték a nyelvvizsgát (az egyik felsőfokú), úgy hogy előtte nyáron vettünk 20 órát magántanártól.
Az idősebb természettudomány irányába fordult a másik bölcsész...
Persze ezt nem tudhattuk 10 éves korukban, ezért olyan sulit kerestünk, ahol magas szinvonalon megy az oktatás és "bármi" lehet a gyerekből.
A tanulás mellett volt idejük szórakozásra, lazulásra, sportolásra (nem versenyszerű) és be kellett segiteniük a házimunkába. Ingyen.
A bölcsész zenélt is. :)
Soha nem érdekelt az osztályzat, amit hoztak.
Őket is erre neveltem, hogy egy-egy gyengébb jegy ne vegye el kedvüket. A megszerzett tudás legyen fontos.
Nem kell mindenkinek kitűnőnek lennie.
Az kell, hogy amit csinál, azt jól csinálja, hogy törekedjen arra, hogy a legtöbbet hozza ki magából.
Szerencsénk volt, mert elhivatott, fantasztikus tanárok kisérték őket ezen az úton.
Nem tudom, mi a jó megoldás, de nekünk - ha nehezen is - de sikerült a gyerekeknek megfelelő iskolát megtalálni.
Abban is szerencsénk volt, hogy választhattunk, mert ez nem mindenkinek adatik meg.
Egyébként a cikk szerzőjének: mi szülőként heti 40-50 órát dolgozunk a munkahelyünkön, utána végezzük az ingyen munkát, amit ki sem merek számolni, hogy mennyi időben és pénzben...

gyongyi70 2018.07.22. 09:48:28

@gabardin: Mindez nagyon szép, de a nyolcosztályosba is felvételizni kell. Mivel nálunk most lesz aktuális a felvételi, olvastam jópár cikket a témában, és több anyuka/újságíró megírta, hogy egyre nehezebb a felvételi, mert egyre több szülő igyekszik "kimenteni" a gyerekét a sima közoktatásból. Míg régebben csak pár gyereket vittek el nyolc- vagy hatosztályosba, addig ma 6-8 s-szoros a túljelentkezés. Számítanak a vitt pontok (osztályzatok), hogyan sikerül a felvételi (minimum 80-90 pontosra kell megírni egy jobb gimihez) és ezt a legtöbben úgy abszolválják, hogy külön tanárt fogadnak a harmadikos-negyedikes gyerek mellé, hogy fel tudjon készülni. Mire bekerül a kis 10 éves, már felvételizik, stresszel, készül, jó kis versenyző válik belőle.

eßemfaßom meg áll 2018.07.22. 10:14:18

A poaszttal az a fő probléma, hogy abbol a hibás elepvetésből indul ki, hogy a tanulás = dolgozás. Ezt tetézi exhas számokkal és ebből kihoz egy orbitális kamut.

Jó politikus lesz belőle.

eßemfaßom meg áll 2018.07.22. 10:20:44

@kiscsilla: te gimnáziumi tanárként gyakran foglalkozol ált. isk. elsősökkel?

gabardin 2018.07.22. 10:46:13

@gyongyi70: akkor van stressz, ha a szülő rosszul méri fel a helyzetet és nyomást helyez a gyerekre.
Ha a gyereknek ott a helye a nyolcosztályosban, akkor simán bejut. Az sem árt, ha a gyerek tud kommunikálni, értelmesen beszélni. Sokan a szóbelin véreznek el.
Egyszerűen el kell fogadni, hogy vannak olyan képességű gyerekek, akiknek ez nem teher.
Talán, ha több nyolcosztályos suli lenne, nem lenne olyan nagy harc a bejutásért.
Mert miért is akarják a szülők?
Azért, mert a hagyományos iskola felsőjében nincsenek meg a megfelelő személyi és tárgyi feltételek, nincs tehetséggondozás, max felzárkóztatás.
De ez csak a mi példánk...

droid_ · http://matyiszuro.blog.hu/ 2018.07.22. 10:58:21

nem ertem a problemat. ma egy egyetemi felvetelnel minden targy osztalyzatat figyelembe veszik? minden targybol kell felvetelit irni? a 90-es evekben nem igy volt. real szakokra matek-fizika, a tobbire gondolom hasonloan, az engem nem erdekelt, de felteszem. kovetkezeskepp matek-fizika orakra keszultem, de mivel eleve az erdekelt, nem volt megerolteto, napi 1 nagyneha 2 ora (ja, 9 ora matekunk volt hetente). kemia, biologia, irodalom, tortenelem: 1-1 delutan "nagydolgozat" elott, harmas/negyesre eleg volt, szerencsevel otos, balszerencsevel kettes, atlagban ev vegere 3/4. enek, rajz, mittudomenmik, magasrol tettem ra,ugyse tudnal megbuktatni, ev vege 2/3. de! ki nem szarja le? nem buksz meg, egyetemre felvesznek, mert penge vagy abbol ami kell, a tobbi senkit nem erdekel. volt szabadido rengeteg, igaz nem utaztam napi 2-3 orat, viszont kollegiumban nekem kellett megoldani a problemaimat, ebbe mondjuk benne volt az is, hogy ertelmes dolgokat is lehetett kerdezni a "nagyoktol" (hazi). szinte minden delutan foci vagy iskolai szamitogepterem (akkoriban max otthon volt asztali gep, meg az egesz koleszban kb 2) vagy esti pingpong vagy csavargas a varosban. vegyetek eszre miben vagytok jok, mi erdekel, abba tegyetek energiat, ne a sipakolasba. szerintem.

szepipiktor 2018.07.22. 10:58:44

Döbbenetesen hibás és káros írás!
Egyszerűen éget a aktivista-gender alapú irány követelése.
Nincs figyelembevéve a korhoz kötött terhelhetőség és a terhelési igények, a ember életciklusa, és a növekvő kötelező tudásmennyiség sem.
Ma egy babzsákfoteles, startupos, romkocsmás generáció követel még több szabadságot a fiataloknak, maguknak, valójában törvényesíteni akarják a globalizált semmittevést, az alapkultúra eldobását.
Minden korszakban eljátszottuk ezt - én is a sajátomban -, csak nem volt ehhez egy torz nemzetellenes mikroközösség, akik az interneten lázítanak ma minden ellen mindenkit.
A diákok túlterhelése illeszkedik a feministák kvótaelméletükhöz, a genderek nemtagadásához, az érdekvédők bűnözőket védő pozitív diszkriminációjához.
Minden cél ezeknél az emberi alapok elpusztítása! Esetünkben a TUDÁS elpusztítása, mert átlagos fakocka tudatú generáció - akik persze hogy tapsolnak a könnyítésekhez! - egyszerűbben irányítható az interneten keresztűl, a mobileszközökkel, a reklámokkal és a sorozatokkal.
Itt kizárólag erről van szó és nem a terhelésről. Ideális modern FOGYASSZ! generáció kitenyésztése a cél.
Minden korszakban sok volt a teher, a régi korokban a poroszos világban is, és még a 1980-as években is sok más feladata volt a gyerekekenek, hiszen a tanulás komplex halmazának csak egy része az iskola.
Gondolom ugyanez a torz aktivista közösség azért nem ugat, ha a fiatal a suli mellett sportól (na azért igen, mert nekik a sport is üldözendő, hiszen "csapatépítő"), zongorázik vagy más tevékenységet csinál. vagy például dolgozik a szabadidejében, mert őt nem támogatja egyetlen nemzetközi kamuszervezet sem, tehát kell a pénz a tanuláshoz.
Ma hatalmas feladat a normális szülőknek az, hogy a gyermekük egészséges világképét megőrizzék! Hogy időben megtanítsák őket, hogy ezek az aktivista baromságok, a politikához hasonlóan baromságok, károsak és neki kizárólag arra kell koncentrálnia, hogy a tanulással a jövőjüket biztosítsák. Persze nem PR, HR, marketing vagy más kamuszakmákban, hanem matematika, fizika vagy más hasznos tudományok irányában. Mert csak akkor lehetnek irányíthatatlan, a baromságoktól védett boldog felnőttek, akik majd családot alapítanak és gyerekeik lesznek és folytatják az emberi evolúció alapirányát.
.
Az is furcsa, hogy a valódi problémával nem kíván egyetlen aktivistamozgalom sem foglalkozni! Hogy nem a gyerekek terhelése a probléma, hanem a szülők egészséges életének a hiánya! A család biztonsága (ami a szülők biztonságától függ), a megélhetési biztonság és a többi, ami ha megoldott, akkor a szülőknek több idejük marad a gyerekekre, esélyük van megmenteni őket a internacionalista baromságok káros hatásaitól, valódi családi háttér, hangulat és máris értelmetlenné válna a terhelés kérdés, hiszen a gyereknek nem kellene a bazsákfoteles idiótizmusba menekülnie.

MEDVE1978 2018.07.22. 11:08:26

@midnightcoder2: A gond az, hogy mit értünk reál alatt? A fizika, kémia is reál, holott a tanulók 90-95% nem fog sohasem találkozni vele. Szintén a tanulók hasonló hányada az egyszerű analízises dolgokon és a négy alapműveleten kívül semmit sem fog használni. Én szerettem a középfokú matematikát így ma is meg tudok oldani mondjuk egy másodfokú egyenletet, ki tudom számolni egy kúp térfogatát vagy ábrázolni tudok egy egyenletet egy koordináta rendszerben. Viszont munka céljára ezt az elsajátított tudást sohasem használtam, holott kvázi reál (pénzügy) területen dolgozom.

Én - mint laikus - a projektszerű megvalósítást tanítanám meg a gyerekeknek, amcsi filmekben is látni ilyet. A gyerek feladata, hogy mondjuk csináljon egy rakétát papírmaséból valami hajtóanyaggal, ennek utána nézzen az interneten, megismerje az alapokat, összerakja, lássa, hogy működik (sikerélmény) vagy humán szinten mondjuk, hogy csináljon egy filmet, filmes, képes prezentációt amelyben mondjuk elmondja mit kell tudni a rakétákról stb.

Ha a reál alatt mondjuk pénzügyi ismereteket, meg informatikát értünk, azzal csak egyet tudok érteni, a gyerekek 90%-a használni fogja ezeket az ismereteket az élete során.

0dzsud0 2018.07.22. 11:18:34

@MEDVE1978: szerintem fontos lenne a matematika magasabb óraszámban történő oktatása, akár más tárgyak rovására is. egyrészt azért, mert a történelmet otthon is meg tudom tanulni, a matematikát segítség nélkül már jóval nehezebb*, másrészt a matematika nem csak arról szól, hogy olyan ismereteket tanítson, aminek majd talán konkrétan hasznát is veszed, hanem mert összességében is fejleszti a logikus gondolkodást. ha több, nehezebb matematikát tanulsz, jobb közgazdász, mérnök, informatikus, statisztikus stb. lehetsz, mint az, aki kevesebbet tanult.

*ugyanez igaz a nyelvoktatásra: otthon, önállóan kevésbé hatékony, mint a tanórán, tanári segítséggel, de így van ez pl. a természettudományos tantárgyakkal is. egy kémiai kísérletet nem biztos, hogy otthon kellene elvégeznie a gyereknek, az anyagismeret azonban rengeteget segít a tantárgy elsajátításában. nem beszélve arról, hogy azért a fizikában bőven előfordulhatnak olyan ismeretek, ami első olvasatra nehezen felfogható, ebben segíthet a tanár. ha a magyar irodalom nem jön át elsőre, akkor azt meg elolvasom otthon még egyszer, vagy írok róla valami szubjektív hülyeséget és nagy eséllyel jó lesz az is.

MEDVE1978 2018.07.22. 11:20:25

@exterminador: Olyan ellentétek vannak ebben az ügyben, amelyeket nagyon nehéz feloldani. A "nemzeti öntudat", "nemzet fennmaradása" témák szempontjából nagyon fontos a történelem és a magyar irodalom. Persze ez csak látszólagos, hiszen a jelenlegi irodalmi tananyag nem nagyon tud megújulni, illetve irtózatosan nehéz a kérdés, hogy ebben a világban hogyan lehetne az olvasásra ösztönözni a gyerekeket a gyorsabb és egyszerűbb információ kielégítési lehetőségek (film, internet) helyett. Szóval szerintem a jelenlegi irodalomoktatási rendszer például azt az illúziót adja egy pár konzervatívabb embernek, hogy értékeket közvetít. Sajnos ez nyilván jóval kevésbé valósul meg, mint képzelik, tehát egy nem effektív módszer, az, hogy a gyerekekkel a XIX. századi nemzeti írokat olvastatjuk. Döntő része nem fogja elolvasni és / vagy megutálja, mert nehezen feldolgozható neki. Persze ez nem azt jelenti, hogy mindenki Ruminit vagy Harry Pottert olvasson, mert az érdekes és olvasmányos, de valószínűleg lehetne arany középutat találni.
Szóval ez a "kultúrmissziós" szemlélet és igény áll szemben a pragmatikus megközelítéssel (a gyerek a későbbi életvezetéséhez, munkájához szükséges ismereteket tanulja meg). Szerintem nagyon nehéz ebben megtalálni az igazságot. A pragmatikus szemlélet túltengése sem jó, hiszen a gyereknek egy értékrendet és kultúrát is akarunk közvetíteni, nem csak dolgozó robotokat akarunk gyártani.

exterminador 2018.07.22. 11:25:40

@MEDVE1978: nyilvánvaló, de nekem igazából nem az irodalomoktatással van bajom, bár az is reformra szorul. Hanem a rengeteg felesleges természettudományi ismerettel. Mekkora a valószínűsége, hogy valakinek felnőttként szüksége van a kovalens kötésre vagy a másodfokú egyenlet megoldóképletére? A többi hasonló nyalánkságról nem is beszélve. Én úgy gondolom, ezek egyszerűen nem képezik az alapműveltség részét. Aki vonzódást érez irántuk, az tanulhatná emelt óraszámban, viszont a többieket ne kínozzák már velük.

MEDVE1978 2018.07.22. 11:31:44

@gabardin: Ez kontra produktív társadalmilag, nagyon erősen. Azzal, hogy rögtön az ötödik osztályban belekényszerítik a gyerekeket egy ilyen szituációba, gyakorlatilag mini felnőttet nevelnek belőlük, fokozottan terhelik őket túl hamar. Ez csak a személyes kár, vannak gyerekek, akik nem bírják ezt a nyomást és örökre károsodnak valamilyen módon. A szülő versengésének tere lesz maga a gyerek. Ugyanis ő próbál megfelelni a szülőnek, aki "vele akar kitörni". A társadalmi szintű kárt az okozza, hogy csak a gazdagabb rétegek tudják megengedni maguknak az extra képzést, ami szükséges a nyolc- vagy hat osztályosba bejutáshoz. Ez nyilvánvalóan betokozódást okoz, ami jellemzi egyébként például az angolszász országok oktatási rendszerét. Ennek a másik neve a generációs szegénység. Mivel a képzettség egyre fontosabb, ezért kialakul az az ördögi kör, hogy Én orvos vagyok, sok pénzem van, taníttatom a gyerekem, ő is orvos lesz, illetve a jóval több emberre igaz: én melós vagyok, nincs pénzem taníttatni a gyereket, sőt már az, hogy 18 éves koráig eltartom is óriási problémát okoz, ezért a gyerek korábban kezd el dolgozni kevesebb képzettséget igénylő és jóval kevesebbet fizető munkában, nem tanul tovább, neki se lesz pénze a gyerekét taníttatni stb.

MEDVE1978 2018.07.22. 11:36:54

@0dzsud0: Igen, de ezt én nem feltétlenül matematikai, hanem logikai felkészítésnek mondanám. És erre mondom, hogy elég egy olyan matek, ami a logikus gondolkodást elősegíti. Nekem például ebben a bonyolultabb valószínűségszámítás nincs benne, de nyilván mindenkinek máshol van a határ.

0dzsud0 2018.07.22. 12:16:00

@MEDVE1978: a bonyolultabb valszám szerintem pont olyan terület, ami kifejezetten gondolkodást elősegítő. bonyolultabb valszám (is) kell ahhoz, hogy a pénzügyi szektorban olyan állások betöltésére legyél alkalmas, amire a közgazdászok többsége nem lesz az. befektetéselemző, kockázatelemző, aktuárius, kvantitatív elemző. minél több, keményebb matekot töm a fejedbe az egyetem, annál többet nyersz vele a munkaerőpiacon. én vallom, hogy ez nem csak a szívatásról szól, hanem azért is van, hogy a munkában az ilyen nehézségű problémák megoldása már meg se kottyanjon.

gabardin 2018.07.22. 14:37:37

@MEDVE1978: nem értünk egyet, de nem baj

Békés Gáspár 2018.07.23. 01:16:20

Most hogy elolvastam minden megjegyzést, reagálok pár főbb problémára. Nem gondolom, hogy a lexikális tudást el kell törölni, csak csökkenteni kell a mennyiségét. Nem kétbites/kettes számrendszerű probléma ez, azaz nem vagy-vagy alapon működik, meg lehetne találni az optimális arányt a lexikális és nem lexikális között. Jelenleg az arányok nagyon torzak.
Buta vagyok, ha sokat tanultam; A budapesti Fazekasba jártam, amely az ország legjobb gimije (elvileg...), aki ismeri, tudja miért is nem értem rá másra. Ez azonban nem jelentette azt, hogy elégedett voltam az oktatással, részben egyes tanárok, részben a tanterv miatt. Mindenesetre volt 494/500 pontom, egy földrajz olimpiai bronzérmem, Miniszterelnöki majd Köztársasági Ösztöndíjam az egyetemen, melyet 4,94-es átlaggal végeztem el. Azóta szereztem egy mesterdiplomát a CEU-n, most pedig a King's College Londonban fejezem be a másodikat, összesen négy egyetemen tanultam, mindezt 24 évesen. Nem hiszem, hogy nagyon buta lennék, mindenesetre akkor jól titkolom.

"A 80-as, 90-es években is lázadtak a diákok, csak akkor még ismerték az illemet, és a miniszternek nem írtak volna ilyen tegezős, "elmehet a francba" üzenetet. "
Független Diákparlament képviselője voltam, szervezetünk több tucat más szakmai fórummal együtt évek óta igyekszik nagyon is nyájas hangnemben beszélni a kormánnyal, azonban választ sem küldenek a javaslatainkra, szóval igenis menjen a francba egy ilyen kormány kamu államtitkára, akinek nulla rálátása van és 0 indíttatása, hogy megismerje az érintettek véleményét. Szépen se ment, azaz nem ezen múlt, ennyit erről.

A jelenlegi terhelés abnormális, nem hatékony és embertelen. Nem, nem ettől edződünk meg és leszünk okosak. Finnországban kevesebből sokkal többet hoznak ki, ez nem valami elméleti, utópisztikus kérdés, nagyon is létező országok bánnak emberként a fiatalokkal. Érdemes utánanézni. Nem gondolom, hogy egy gyereket egy felnőttnek megfelelő vagy azt meghaladó terhelésnek kellene kitenni.

gyongyi70 2018.07.23. 08:47:23

@gabardin: Nézd, minket ez olyan szempontból nem érintett, hogy "el KELL" menni az általánosból, mert nagyon erős suliba járnak a gyerekeim, magas színvonalú az oktatás. Viszont látom a görcsöt más szülőkön. És ha ekkora gáz ott maradni az általánosban sok helyen, akkor vagy az általános iskolákat kellene "rendbe hozni", vagy több 8, 6 osztályos férőhely kellene. Mert azért az kicsit erős állítás, hogy aki odavaló,m az úgyis bekerül. Aki elstresszeli 10 éves korában a felvételit, az nem való egyetemre? (Van, aki később érő típus.) Aki erős általánosba jár, ezért nem kitűnő (viszont lehet, hogy tárgyi tudása jobb), az nem való egyetemre (mert sok 6-8 osztályosba csak max vitt ponttal és igen jó felvételvel lehet bejutni.). Akinek nincs pénze/lehetősége magántanárhoz járni, az nem egyetemre való? (Mert azt többen leírták, hogy a felvételi feladatsor köszönő viszonyban sincs az iskolában tanultakkal.)

gyongyi70 2018.07.23. 09:29:13

@gabardin: Még egy személyes példa: ismerős gyereke istenáldotta humán tehetség. Szereti az irodalmat, ír, költ, több versenyt, pályázatot nyert már ilyen minőségében. A matek nem megy neki. (A nagy tehetségek általában egy irányban mutatkoznak meg, ahogy Vekerdy is írja, mondja.). Na, ők olyan suliba járnak, ahol nem jó ott maradni. Megpróbálták a 6 osztályos felvételit. A matekot a gyerek papírforma szerint elrontotta, így nem vették fel. Marad egy olyan helyen, ahol nem megfelelően készítik fel a 4 osztályos gimis felvételire sem. Szerinted ez így rendben van? Szerinted ez a gyermek menjen szakmunkásnak?

gabardin 2018.07.23. 21:46:31

@gyongyi70: hol olvastad, hogy az a gyerek ne menjen egyetemre, aki nem jut be egy nyolcosztályosba?
viszont azt olvashattad, hogy több ilyen suli kéne...
mindegy is
az egész onnan indult, hogy leterheltek-e a diákok
szerintem a nyolcosztályos iskolák jók lennének, mert pl. nincs dupla anyag, vannak projekt munkák, témahetek

gyongyi70 2018.07.24. 06:37:51

@gabardin: Ezt írtad: "Ha a gyereknek ott a helye a nyolcosztályosban, akkor simán bejut."
Ez szerintem nem igaz 6-8-szoros túljelentkezés mellett. Lehet a gyereknek rossz napja, lehet, a szülőknek nincs pénze felkészítőre, vagy messze van, vagy nem is tud róla, hogy kéne a gyereknek járni... és máris nem jut be egy jó eszű, jó képességű gyerek sem.
"Az sem árt, ha a gyerek tud kommunikálni, értelmesen beszélni. Sokan a szóbelin véreznek el."
Ez sokszor ki sem derül az írásbeli miatt, általában nem a szóbelivel van baj, olvastam már ilyen fórumokat, mert nekünk jövőre esedékes és "készülök", a szóbeli a legtöbb gyereknek jó élmény, annak is, aki végül nem kerül be,
"Egyszerűen el kell fogadni, hogy vannak olyan képességű gyerekek, akiknek ez nem teher."
Elfogadom. Nem a 8 osztályos, 6 osztályos teher, hanem a felvételivel járó stressz, a versengés.

"Talán, ha több nyolcosztályos suli lenne, nem lenne olyan nagy harc a bejutásért."
Ezzel egyetértek.

"Mert miért is akarják a szülők? Azért, mert a hagyományos iskola felsőjében nincsenek meg a megfelelő személyi és tárgyi feltételek, nincs tehetséggondozás, max felzárkóztatás."
Tehát szerinted a hagyományos iskola nem jó, nem alkalmas arra, hogy megfelelően felkészítsen a továbbtanulásra. Ez szerencsére nem minden iskolára igaz, de előfordul ilyen is.

gabardin 2018.07.24. 17:55:34

@gyongyi70: nyugi, nem vagyok én közellenség :) legalábbis remélem

a nyolcosztályos iskola nem egyenlő az egyetemmel és az sem igaz, hogy csak onnan lehet egyetemre kerülni
érdemes megnézni a felsőoktatási felvételi követelményeket

amúgy meg, gyereke válogatja, hogy minek fogja fel a hat- és nyolcosztályos felvételit, stresszel-e miatta (érdemes megkeresni az okát és segíteni neki), versengésnek fogja fel? ha igen, van akit ez gátol, van, akit nem, ha gátolja a gyereket, akkor segíteni neki stb

vagy nem erőltetni

"Tehát szerinted a hagyományos iskola nem jó, nem alkalmas arra, hogy megfelelően felkészítsen a továbbtanulásra."
sajnos én csak ilyen iskolával találkoztam, de nem dőltem a kardomba, hanem körbenéztem, hogy milyen lehetőségeink vannak
Az szerencsés helyzet, ha nem kell korán váltani, hanem a szülő dönti el, hogy mikor lépnek tovább.
Természetesen figyelembe véve a gyerek igényét.

gyongyi70 2018.07.25. 08:55:42

@gabardin: Nem gondolnám hogy közellenség vagy, csak valamiféle elefánttoronyban élsz, ezért nem biztos, hogy releváns a tapasztalatod.

OK, nektek bejött ez a modell. De mások más valóságban élnek. Mifelénk (Dél-Pest) se égen, se földön 6 vagy 8 osztályos suli, a legközelebbi a belvárosban van, napi 2 órányi ingázást jelentve egy 10-12 éves gyereknek. Ezért sem divat innen elmenni, bár ma már annyira behülyítik egymást a szülők, hogy azért egyre gyakoribb, hogy mégis beszállnak ebbe a projektbe. Másfelől jók az általános sulik felső tagozatai, a mi sulink pl. tavaly 8. legjobb lett az országban, de a gimiket is belevéve is benne van az első 15-25-ben évtől függően a kompetencia mérés alapján, plusz vannak kiváló 4 és 5 osztályos gimik a környéken (pl. a Karinthy).

De mondok mást: nekem van sok vidékről jött kollégám, az ottani valóság még fokozottabb. Ha egy kis faluban élsz, akkor max. a közeli városba tudod beiskolázni a gyerekedet és az szerencse kérdése, hogy ott épp van-e 6 vagy 8 osztályos képzés, vagy "csak" 4 osztályos. Ennek ellenére ott is felnőnek a gyerekek, sőt diplomát is szereznek, a kollégáim doktorálnak is, mert hogy nálunk ez elvárt. Tehát sok esetben ez a 6- és 8 osztályos őrület csak egy divattrend, mint az angol tanulás az oviban: valahol elkezdik, utána a többi szülő megy a nyáj után, mert fél, hogy valamiről lemarad, valamit elmulaszt.

gabardin 2018.07.25. 21:34:19

@gyongyi70: oksi, rágjuk még egy kicsit a gittet

falun lakunk, egy általános iskolával, ahol sajnos nem jó a felső
persze, felvonulhattunk volna molinóval, hogy ezen változtassanak, de lustaságból inkább kerestünk egy nyolcosztályost, ahova nem csak a mi falunkból mentek gyerekek, hanem máshonnan is
de biztos nem releváns

Az eredeti felvetés az volt, hogy a mai gyerekek túlterheltek, mire én felhoztam a teljesen egyedi példánkat, hogy nyolcosztályosban nincs tananyag ismétlés, tehát lehet, hogy ebbe az irányba kellene elvinni az oktatást

ennyi és nem több

gyongyi70 2018.07.26. 07:34:05

@gabardin: OK, hagyjuk, bár erre írhatnék pár dolgot. Pl. azt remélem tudod, hogy nem minden szülő tudja megoldani kocsival hurcolássza a gyereket, buszozni/vonatozni,, kollégiumba pedig még kevesebben engedik el. Ezért szerencsés helyzetben van, aki ezt meg tudja oldani, mert vidéken nincs akkora túljelentkezés, mint pl. Pesten. ahol minden 8.-10. gyereket veszik csak fel.
süti beállítások módosítása