Nem rég jelent meg a cikk arról, hogy egy paródiavideó kapcsán a Szekszárdi Garay János Gimnáziumban hajtóvadászatot indítottak, hogy megtalálják a tanárokat kritizálni merő készítőt. Ebből az esetből is látszik, hogy a tojás volt előbb, nem a csirke.
A kádárista, totalitárius, erőszakos diktatúra már évtizedek, évszázadok óta létezik Magyarországon, na nem (mindig, még nem) kormányzati szinten, hanem az iskolarendszerben.
Képzeljük el, hogy azért hívnak be kihallgatásra, mert megvádolnak, hogy készítettél Orbánról egy paródiavideót, majd kényszerítenek egy vallomás aláírására, ezért pedig elítélnek/megrovást kapsz, terrorizálnak a feletteseid, majd kirúgnak, és ráküldik a családodra a gyámügyet/NAV-ot, majd a rendőrséget is, közben pedig meghamisítják az iratokat. Ez bizony még 8 évnyi NER után is abszurd lenne. Csakhogy ez a mindennapi valóság nagyon sok iskolában, nekem is az volt a Fazekasban, és ez volt az MSZP alatt, és az előtt is. A suliban gyakran a csengőfrász se veszett el, csak átalakult; gyomorgörccsel ülsz be az órára, hogy vajon megint rajtad fog-e gúnyolódni a tanár, neked kell-e visszamondanod valami értelmetlenül magolt memoritert, te izzadsz-e majd le a matekpéldával a tábla előtt. A tanár (a Hatalom) tudásával versenyeztetnek, és legjobb esetben is csak túlélted, rosszabb esetben megaláznak egy osztály előtt. A tanár és a szülő elkommunikál a fejed fölött a változatos intőtípusok kapcsán az ellenőrzőben, de te nem írhatsz bele. Véleményed nem lehet, sem a tanagyagról, sem a tanárokról. Merthogy minden az ellenőrzésről szól, a totális kontrollról: szorgalom, magatatartásjegyek, napi 1-2 dolgozat. A lényeg, hogy rettegj, elfáradj, megtanuld a helyed. Ha ellenkezel, berángatnak az igazgatóiba, majd 5-6 tanár felváltva aláz, lehúzzák a jegyeid, az érettségid, ellened fordítják az osztálytársaid, kilöknek a mikrotársadalomból, amiben élsz. Mindezt nem felnőttekkel, hanem valamelyest korlátozott gyerekekkel teszik. Képzeljük el, milyen lenne egy ilyen társadalomban élni. Aztán mindenki hüledezik, hogy miért Orbán, Putin és Trump a legnépszerűbbek Magyarországon, miért az erőszakos, autoriter mintákkal azonosítja az erős és stabil kormányzást az állampolgárok többsége.
Magyarországon a közoktatásban felnövők jelentős hányada elnyomó környezetben nőtt fel, ahol a kritikának a nyomát is tűzzel-vassal irtották. Hiszen nincs senki és semmi, ami az útjába állna a ragadozó tanároknak. A diákönkormányzatok dísznek vannak, az Ombudsmannak nincs jogköre, a KLIK-et pont nem érdekli az egész, a tanártársadalom pedig mind iskolai, mind országos szinten többnyire lapít a despotikus kollégáikkal kapcsolatban. Így marad a totális kiszolgáltatottság, mellyel mind a diák, mind a tanár tisztában van, így nem véletlenül esetlegesen és csak a legdurvább ügyek derülnek ki, és azok se végződnek megnyugtatóan rendszerint. Az, ha valamelyik tanár tisztességesen végzi a munkáját, az teljesen esetleges, és ha nem, az semmilyen módon nem befolyásolja a karrierjét. Az ország legjobb gimnáziumában, a Fazekasban többek között a diákokat szarházizó matektanár évtizedekig tanított, miközben az ezt (is) eltusoló igazgató bezsebelt a munkásságáért egy prima primisszimát.
A jelen esetben már el kellett hagynia a diáknak az iskolát, habár végig tagadta a videó készítését, miközben egy másik diák feladta magát a rendőrségen. Mindez nem érdekelte az igazgatót. Ebből látszik, hogy a hatalomgyakorlásának célja nem az igazságszolgáltás volt (törvénytelen eszközökkel), hanem a példastatuálás. Szegény srácot egyedül azért választották ki, mer szerencsétlen volt olyan jó fej, hogy korábban ingyen promóvideót vágott az iskolai vezetésnek, így hát ha értett hozzá, csak ő lehetett. Jó tett helyébe ki vagy rúgva.
Nem láttam a paródiavideót, így természetesen nem tudom megítélni annak tartalmát. Azonban több, mint valószínű, hogy a művészi/véleménynyilvánítási szabadságba beletartoznak az ott megfogalmazottak. Ilyenért még a valódi bűnöst se lehetne kirúgni, főleg nem így. Érdekes, hogy az sem az iskolát, sem a KLIK-et nem hatotta meg, hogy a videó szerint a tesitanárok lányokat fogdosnak, az nem ügy természetesen. Gyurkó Szilvia írt egy kitűnő cikket arról, hogy valójában a jogok védelme a tanárokra vonatkozik a gyakorlatban egyedül. De persze az igazgató szerint
„Ennek a gyereknek mindent lehet, csak a gyereknek van joga? Nehogy már mi maradjunk alul ebben az ügyben.”
Félelme alaptalan volt, a KLIK szerint nem sérültek a diákok jogai, bár ők simán visszahelyeznek pedofilokat is az állásukba, így nem valami alacsony az ingerküszöbük. Ugyan a kormány házi Nemzeti Pedagóguskarja sem javasolta az újbóli kinevezését, mégis megkapta az állást. Újabb öt év, újabb párszáz áldozat.
Lehet és kell is tüntetni a NER ellen, mert valóban ront a meglévő helyzeten, azonban ha a Józsefnék, Teri nénik ellen nem állunk ki, sose fogunk sokkal előrébb jutni. A diktatúra már réges rég elért minket, talán ebből is indultunk ki a poroszos oktatással. Azonban ennek véget kell vetni. Amíg minden gyereket ennek teszünk ki potenciálisan, addig egyedül arra neveljük őket, hogy ez a normális, és ezt el kell fogadniuk.
Igazából pont azért passzívak a fiatalok, mert az iskolához képest a felnőttlét csak demokratikusabb lehet, így nem igazán érzik szükségét a politikai aktivitásnak, amíg nem érjük el az oktatás totalitárius szintjét.
Nem véletlenül fogalmaztunk meg demokráciát építő javaslatokat egy erre specializálódott bizottságban tavaly a Független Diákparlamentben. Ennek három fő pillére a következő:
1. Jogtudatosság 2. Hatékony érdekképviseleti fórumok 3. valódi és egyszerűen elérhető jogorvoslati lehetőségek
Demokráciát az oktatásban, demokráciát az országban!